7 spôsobov, ako zarábať blogovaním

Veľa ľudí má v dnešnej dobe potrebu nájsť si prácu, ktorá ich baví a ktorá má skutočne zmysel. Už ich nebaví denno-denne sedieť 8 hodín v kancelárií a robiť niečo len pre peniaze. Chcú sa realizovať, chcú využiť naplno svoje silné stránky a robiť to, čo ich napĺňa a robí im radosť. Akoby si čím viac uvedomovali, že veľkú časť svojho života venujú práci a nechcú ju premrhať. Jedným zo spôsobov, ako skĺbiť zamestnanie s koníčkom je zarábať blogovaním, tak ako to robí napríklad Aleš Tvrdý so svojím blogom Photo and Traveling. Určite to nie je jednoduchá a rýchla cesta, avšak odmenou vám bude radosť z práce, maximálna flexibilita a nohy v papučiach.

blogovanie

Pokiaľ ešte svoj blog nemáte založený, čakajú vás dôležité nulté kroky. Ak už svoj blog máte, môžete preskočiť na prvý bod.

Samozrejme, musíte si blog vytvoriť. S tým súvisí tiež výber témy. Neodporúčam vyberať si tému podľa možného zárobku. Vyberte si tému, ku ktorej máte vzťah, ktorá vás baví, v ktorej sa budete s radosťou vzdelávať. V opačnom prípade vás písanie rýchlo omrzí. Niektoré témy čitateľov zaujímajú viac a niektoré menej. Je však oveľa prínosnejšie mať perfektný blog o rybárčení ako podpriemerný blog o technických novinkách. Vyberte si tému, ktorá je vašou srdckovkou, to čo robíte najradšej alebo na čo ste špecialista. Ľudia veľmi rýchlo prekuknú, keď píšete o niečom, čo nie je vašou vášňou.

Ak chcete mať blog, ktorý bude zarábať, je viac nez odporúčané zaplatiť si hosting namiesto zakladania free blogov. Keď budete mať vlastnú doménu, otvoria sa vám oveľa širšie možnosti.

Na vytvorenie a spravovanie vašej stránky jednoznačne odporúčame WordPress, ktorý je jednoduchý, je zadarmo a môžete si v ňom vytvoriť krásnu stránku plnú funkcionalít.

Tadá… môžete začať písať a budovať si svoju čitateľskú základňu. Pri zarábaní blogovaním je návštevnosť kľúčová. Samozrejme, čím vac, tým lepšie. Určite nezabúdajte ani na sociálne média, ktoré vám pri budovaní biznisu veľmi pomôžu. Jednak zabezpečujú prísun návštevníkov, no tiež je to priestor pre reklamné aktivity.

Poďme sa pozrieť bližšie na to, ako vám vďaka blogovaniu vzrastie stav účtu:

1. Reklamné siete

Reklamné pútače, ktoré vidíte na webových stránkach majú veľakrát na svedomí reklamné sieťe (ad networks). Funguje to tak, že si napríklad poviete, že váš bočný panel by ste chceli venovať reklame. Tento priestor na vašej stránke ponúknete reklamným sieťam, ktoré do priestoru umiestnia reklamu. Následne, za každé kliknutie návštevníka dostanete peniaze. Táto reklama sa čitateľom zobrazuje rôzne. Môže súvisieť s témou vášho blogu, aj nemusí. Niekedy je zameraná na čitateľa. Zobrazí sa tam produkt, ktorý ho pravdepodobne osloví na základe jeho záujmov. Poprípade produkt/ téma, ktorú v minulosti vyhľadával. Znamená to, že na vašom blogu o varení sa pokojne môže zobrazovať reklama na detské kočíky. Pokiaľ s tým nemáte žiaden vnútorný problém, môžete použiť reklamné siete ako Google Adsense, AdThrive, Amazon Associates, Media.net a iné.
Pozor! Určite to s reklamami neprežeňte! Takéto stránky sú pre návštevníkov veľmi otravné.

reklamne siete

2. Priama reklama

Spôsob, ako mať reklamy na svojom blogu viac pod kontrolou, je spolupráca s konkrétnymi firmami. Môžete si vybrať, aké reklamné pútače sa na vašom blogu zobrazia a vytvoriť si cenovú ponuku. Pokiaľ má váš web dobrú návštevnosť, spoločnosti vás pravdepodobne budú oslovovať samy. Väčšinou sa jedná o PR agentúry. Ide to však aj naopak, firmy môžete oslovovať vy. Väčšinou ich bude zaujímať návštevnosť, poprípade počet fanúšikov na sociálnych sieťach. Mali by ste mať v sebe radar, ktorý začne blikať keď vám príde ponuka na úplne nesúvisiacu tému. Nekývnite na všetko.

spolupraca

 

3. Affilate linky

Veľa spoločností ponúka rôzne affilate programy. Celé čaro je v tom, že do textu umiestnite link a zarábate za každé návštevníkove kliknutie alebo vykonanie nejakej akcie (nákup, registrácia a pod.). Napríklad píšete článok o tom, ako sa vám veľmi páčila kniha, ktorú ste naposledy čítali. Názov knihy prelinkujete na e-shop, ktorý ponúka affilate program. Keď si čitateľ po kliknutí na link knihu kúpi, získate na tom svoj podiel. Affilate programy môžete nájsť na stránkach mnohých spoločností. Pokiaľ spoločnosť takýto program nemá, môžete jej dať ponuku vy. Jeden z najväčších programov je Amazon Affiliates. Môžete tiež použiť affilate siete, ktoré majú prístup k programom mnohých spoločností. Sú to napríkad Shopher Media a Share Sale.

4. PR články

Z času na čas môžete napísať na svojom blogu článok s odporúčaním na produkt nejakej spoločnosti. Tá vám za článok zaplatí. Možno vám takúto ponuku dá firma, no môže to byť aj naopak a firmy oslovíte vy. Na rozbehnutie takejto formy spolupráce existuje jeden trik. Občas napíšte o nejakom produkte, s ktorým ste spokojní, článok zdarma. Keď potom budete žiadať o spoluprácu, budete pre firmy zaujímavejší. Nenechajte sa však „zapredať“. Nepromujte produkty, ktorým nedôverujete len preto, že vám za to zaplatia. Taktiež si dajte pozor, aby sa články držali témy vášho blogu.

pr clanky

5. Bártrový obchod

Odmena za uverejnenie reklamy nemusí byť len finančná. V minulosti to bolo mlieko za vajcia. Teraz je to reklama za produkt. Mnoho firiem vám oveľa radšej, ako peniaze ponúkne svoj produkt, o ktorom sa potom zmienite na blogu alebo na sociálnych sieťach. V konečnom dôsledku to pre vás môže tiež znamenať ušetrené peniaze. Pre firmu to znamená veľmi lacný marketing. Ak túžite po nejakom novom produkte, ktorý súvisí s témou blogovania, skúste najprv osloviť firmu, či vám ho nevymení za propagáciu na blogu. Veľakrát vám dajú aspoň zľavu. Môžete ho odpropagovať všetkými vyššie uvedenými spôsobmi.

barter

 

6. Freelance písanie

Po nejakom čase strávenom blogovaním sa stanete odborníkom na svoju tému a vaše písacie zručnosti sa tiež mnohonásobne zlepšia. Môžete začať písať pre iných a svoj blog použiť ako portfólio. Takto môžete osloviť rôzne iné blogy, časopisy, online magazíny a pod. Zo začiatku budete možno musieť písať bez honoráru, avšak za odkaz na váš blog, no po pár článkoch si odmenu pokojne vypýtajte.

pr clanky

7. Vlastné produkty a služby

Prečo by ste mali pomáhať predávať len ostatným, keď môžete aj sami sebe? Na svojom blogu môžete predsa ponúkať svoje vlastné produkty a služby. Možno sa vám to zdá príliš zložité. Skúste však začať napríklad predajom online knihy. Pokiaľ sa váš blog už stal dobrou značkou, môžete predávať produkty s logom. Po rokoch strávených písaním sa z vás pravdepodobne už stane špecialista na danú tému. Môžete tým pádom skúsiť ponúkať poradenské služby.

7 bodov, ako získať príjem z blogovania máme za sebou. Dúfam, že sa vám bude dariť a možno sa jedného dňa z blogovania stane váš jediný príjem. Nezabudnite však, že s reklamou to nikdy netreba preháňať a snažte sa držať témy vášho blogu. Ak poznáte aj nejaký iný spôsob, neváhajte ho napísať do komentára. Taktiež, ak máte nejakú skúsenosť, s ktoru sa chcete podeliť, napíšte. Veľa štastia a peňazí! 🙂

The following two tabs change content below.

Juliána Krišková

Študentka MBA, ktorá sa venuje online marketingu a spravuje Facebook stránku WordPress Slovensko. Veľmi rada cestuje, sníva a filozofuje. Momentálne žije na Taiwane.

4 komentáre


  1. dobrý článok,
    v rámci kultúry podnikania v danej oblasti, by sa oplatilo ešte spomenúť že je vhodné v každom článku spomenúť v akom vzťahu je recenzent s výrobcom (aj žiadny môže byt plus), a to aj pri „darovaných produktoch“ jasne a otvorene, nie len kdesi to zahrabať v štruktúre stránky systémom „nadobúdam produkty aj takto…“

    Odpovedať

    1. Vďaka Matúš. 🙂 To je veľmi dobrý postreh, určite je lepšie to urobiť transparentne, keďže v opačnom prípade môže bloger stratiť dôveru čitateľov.

      Odpovedať

Pridaj komentár