Chceli by ste si založiť vlastný eshop ale neviete ako na to? Prečítajte si môj podrobný návod o zakladaní internetového obchodu v platforme Webnode.
E-shopy sú v súčasnej dobe už bežnou praxou každého online podnikateľa – ich založenie nezaberá veľa času a stojí to naozaj len pár eur.
Na druhej strane je však nutné povedať, že ešte i v dnešnej internetovej dobe má málokto toľko skúseností, aby si trúfal sám vytvoriť e-shop na prvý pokus.
Zakladanie internetového obchodu však nie je žiadna raketová veda – pokiaľ máte už vlastný hosting a doménu, prípadne máte aspoň pár odložených eur, stačí si vybrať jedno z populárnych e-commerce riešení a môžete sa pustiť do toho.
V tomto článku som si pre vás pripravil podrobný návod o tom, ako založiť e-shop vo Webnode platforme – jednej z najpopulárnejších e-commerce platforiem v Slovenskej i Českej republike.
Poďme sa teda pustiť do tvorby vášho prvého e-shopu!
Obsah
Ako založiť e-shop vo Webnode
Samotné vytvorenie webu pre e-shop je vo Webnode veľmi jednoduché. V prvom rade choďte na domovskú stránku webnode.com a kliknite na tlačidlo “Vytvoriť web zdarma”:
Po kliknutí na tlačidlo vám vyskočí okno, v ktorom len zadáte bežné registračné údaje (názov webu, e-mailovú adresu a heslo):
Po vyplnení údajov si môžete vybrať medzi dvoma typmi webu, ktoré si môžete vytvoriť – klasické “Webové stránky” a “Internetový obchod”. V tomto prípade kliknite na druhú možnosť:
Následne sa dostanete na stránku, kde si môžete vybrať svoju základnú šablónu pre váš web. Pokiaľ ste sa rozhodli akú šablónu chcete, kliknite pri danej šablóne na tlačidlo “Vybrať”:
Výber šablón je vo Webnode naozaj široky – pokiaľ si ešte nie ste istý, aký vzhľad by ste chceli, môžete si prezerať šablóny z rôznych kategórií, prípadne si vyberte jednu, ktorú si v prípade nespokojnosti jednoducho zmeníte neskôr.
💡 Tip: Pred výberom si samozrejme môžete šablónu najskôr prehliadnuť – jednoducho prejdite na jednu zo šablón a kliknite na tlačidlo “Náhľad”:
Po výbere šablóny budete musieť vyplniť základné kontaktné údaje o vašom internetovom obchode (adresa, tel. č., mena a pod.):
Po pár sekundách vás Webnode prenesie na váš nový web, resp. do editora, v ktorom môžete na vašich stránkach pracovať.
V závislosti od šablóny, ktorú ste si vybrali, budete schopní upravovať jednotlivé elementy a vzhľad na vašej stránke (názvy a podnázvy stránky, umiestnenie jednotlivých elementov, veľkosť textu a pod.):
Pokiaľ ste so základným vzhľadom spokojný, môžete kliknúť na tlačidlo “Publikovať” v pravom hornom rohu editora a vaša stránka sa následne zverejní:
Zatiaľ sme si prešli len jednoduchú registráciu s 1 stránkou (a bez produktov), poďme sa teraz pozrieť na bližšie špecifikácie o stránkach a nastaveniach, ktoré jednoducho pri zakladaní e-shopu potrebujete.
Základný prehľad Webnode editora
Práca v editore na platforme Webnode je veľmi jednoduchá a zvládne ju prakticky každý – aj úplný začiatočník.
Webnode editor sa skladá z niekoľkých častí – tou najzákladnejšou z nich je horná lišta:
V tejto lište máte k dispozícii niekoľko položiek:
- „Produkty“ – tu môžete spravovať, vytvárať a upravovať jednotlivé produkty pre váš e-shop.
- „Stránky“ – v tejto časti si môžete pridávať, upravovať a mazať jednotlivé stránky na vašom webe.
- „Nastavenia“ – ide o hlavné nastavenia vášho webu ako aj vášho e-shopu.
- Tlačidlá “Späť a “Obnoviť” – ide o jednoduché vrátenie či obnovenie krokov pri úpravách vašej stránky .
- „Publikovať“ – zverejnenie stránky aj pre vašich návštevníkov.
- Ikona užívateľa – v tejto časti budete mať k dispozícií nastavenia pre váš Webnode účet.
Každá stránka či stránka produktu sa skladá z niekoľkých častí a blokov. Tieto časti môžete jednotlivo upravovať, mazať či pridávať tak, ako vám vyhovuje.
Úpravy môžete uskutočniť kliknutím na ozubené koliesko v pravej časti každého bloku, hlavičky, pätičky či inej časti stránky:
Pri úprave hlavičky stránky máte možnosť zmeniť množstvo obsahu, ktoré sa má v hlavičke zobrazovať, pozadie hlavičky ako aj pridávanie a úprava obrázka v hlavičke. Samotný text môžete meniť jednoduchým kliknutím na danú časť v hlavičke.
Pri hlavnom obsahu, resp. pri hlavnej sekcií stránky môžete pridať novú sekciu kliknutím na znak “ + “ ktoré sa zobrazí vždy nad/pod danou sekciou:
Následne sa vám zobrazia možnosti s typmi rôznych sekcií, ktoré môžete na stránku pridať (napr. sekcia s textom, textom a obrázkom, služby, rôzne stĺpce a pod.):
Podobne ako pri hlavičke stránky môžete danú sekciu upraviť či zmazať kliknutím na ozubené koliesko, ktoré sa vám zobrazí po prejdení myšou na danú sekciu.
V každej sekcií môžete taktiež pridať podsekcie – nový obsah, ktorý sa bude v hlavnej sekcii zobrazovať. Tento obsah môžete pridať kliknutím na znak “ + “ v ľavej časti danej sekcie:
V tejto chvíli by ste mali mať základný prehľad o tvorbe a úprave stránok pre váš e-shop.
Poďme sa teraz pozrieť na niekoľko fundamentálnych nastavení, bez ktorých sa skrátka pri zakladaní e-shopu nezaobídete.
Nastavenie platobných metód
Metódy platieb na e-shopoch azda netreba príliš odôvodňovať – pokiaľ ich nemáte od začiatku nastavané, ako by mohli vaši zákazníci uskutočňovať nákupy produktov a služieb?
Na platforme Webnode je nastavenie platobných metód pomerne priamočiare:
1. V rámci vášho webu kliknite na ikonu užívateľa v pravom hornom rohu a kliknite na položku “Moje projekty” – otvorí sa vám okno s vašimi web stránkami (v tomto prípade len s vaším jedným projektom):
2. Prejdite myšou na daný projekt a kliknite na tlačidlo “Detail projektu”:
3. Vo vašom projekte budete mať k dispozícii rôzne prehľady a nastavenia. Pre nastavenie platieb kliknite na lištu “Nastavenia e-shopu” a následne kliknite na položku “Platobné metódy”:
4. V Webnode internetovom obchode máte k dispozícii hneď niekoľko druhov platobných metód – platbu na dobierku, cez PayPal a platbu pomocou bankového prevodu. Každú platobnú metódu si môžete prispôsobiť pomocou tlačidla “Upraviť”, ktoré sa nachádza pri každej platobnej metóde:
5. Okrem spomínaných platobných metód však môžete samozrejme pridať aj iný spôsob platby – a to kliknutím na tlačidlo “Pridať platobnú metódu”. V rámci iných platobných metód máte na výber rôzne možnosti ako napríklad platbu v hotovosti, platbu kartou a pod.:
Webnode podporuje pri platbách kartou 2 populárne platobné brány a to bránu Stripe a bránu GPWebPay.
V prípade, že sa rozhodnete pre nejakú zo spomínaných platobných metód, budete musieť kontaktovať poskytovateľa metódy na to, aby ste sa dohodli na praktickom používaní danej platobnej metódy.
💡 Tip: Pokiaľ by ste si chceli získať väčší prehľad o rôznych platobných bránach, prečítajte si náš zoznam platobných brán pre WooCommerce.
6. Po pridaní či úprave akejkoľvek z platobných metód bude v jej riadku svietiť stav “Aktívne”, popr. pri chýbajúcich údajoch “Neaktívne”:
Nastavenie spôsobu dopravy
Nastavovanie dopravy na vašom e-shope je jedným z ďalších dôležitých krokov, ktoré musíte pri vytvorení e-shopu urobiť.
V závislosti od spôsobu predaja, ktorý budete poskytovať si môžete na platforme vybrať hneď z niekoľkých druhov dopravy.
Samotné nastavenie je pomerne jednoduchý proces:
1. Kliknutím na ikonu užívateľa v pravom hornom rohu a následne na položku “Moje projekty” sa vrátite k detailom ohľadom vášho webu.
2. Následne kliknite opäť na lištu “Nastavenia e-shopu” a kliknite na položku “Spôsoby dopravy” – otvorí sa vám okno z možnosťami.
💡 Tip: K nastaveniam spôsobu dopravy sa taktiež dostanete priamo v editore vašich web stránok – jednoducho kliknite na ozubené koliesko s názvom “Nastavenia” v hornej lište vášho editora.
Následne sa vám zobrazí okno s nastaveniami – kliknite na položku v menu s názvom “E-shop” a vyberte nastavenie “Spôsoby dopravy”:
3. V rámci Webnode e-shopu máte už pred pripravené niektoré druhy dopravy (ako napr. doprava pomocou Slovenskej pošty, PPL alebo osobný odber).
Každú z týchto dopravných metód si môžete jednoducho prispôsobiť tak, že kliknete na tlačidlo “Viac” pri jednej z nich a kliknete na položku “Upraviť metódu” (prípadne môžete jednoducho na daný typ dopravy kliknúť priamo) – následne sa vám zobrazí malé okno s nastaveniami danej dopravy (ako napr. cena za dopravu, DPH a pod.):
4. Po nastavení a upravení metódy dopravy už len stačí kliknúť na tlačidlo “Uložiť.
Pokiaľ by ste sa rozhodli pre iný typ dopravy, môžete ju pridať pre váš e-shop kliknutím na tlačidlo “Pridať dopravnú metódu” – po kliknutí sa vám zobrazí okno s možnosťami dopravy, ktoré platforma Webnode pre internetové obchody podporuje:
Ak sa pre jednu z nich rozhodnete, kliknite na daný typ dopravy a následne na tlačidlo “Zvoliť metódu”. Potom budete mať možnosť nastaviť parametre tejto dopravnej metódy (cena, DPH, URL pre sledovanie balíka a pod.).
Pokiaľ sa naopak rozhodnete pre jednu zo spôsobov dopravy neponúkať, môžete ju odstrániť prostým kliknutím na tlačidlo “Viac” a následne na položku “Zmazať metódu”:
Pridávanie produktov pre váš e-shop
V tejto chvíli sa môžeme pustiť do tej zábavnejšej časti a tou je pridávanie a úprava samotných produktov.
Pokiaľ ste si vybrali už e-shopovú šablónu, budete mať pravdepodobne ukážkové produkty už pripravené – nemusíte sa samozrejme ničoho báť, tieto produkty neskôr jednoducho odstránite.
Pridávanie produktov je (podobne ako iné spomínané nastavenia) veľmi prosté – vo Webnode kliknite na položku ”Produkty” v hornej lište editora:
Otvorí sa vám okno so “šablonovými produktami” – tie nateraz ignorujte. Nové produkty môžete pridať po kliknutí na tlačidlo “Pridať produkt” v pravom hornom rohu okna.
Tu môžete vyplniť základné údaje o produkte ako je napríklad názov, cena s DPH, popis produktu ako i pridanie obrázkov produktu:
Kliknutím na “Nahrať obrázky” dostanete možnosť si pridať obrázky k produktu priamo z vášho počítača.
💡 Tip: Pri popise produktu sa snažte pridať čo najkratší popis – ide len o bežné informácie, ktoré sa budú zobrazovať pri položkách produktov. Samotný širší popis produktu si môžete pridať na stránke samotného produktu.
Okrem základných nastavení produktu máte taktiež k dispozícii aj ďalšie možnosti.
Kliknutím na lištu “Sklad” sa dostanete k správe produktu kde môžete daný produkt označiť pre logistické účely (ako napr. produktové číslo, dostupnosť v kusoch, váha a rozmery a pod.):
V lištách “Varianty” a “Pokročilé” môžete svoje produkty rozšíriť o rôzne druhy (ako napríklad farebné varianty či rôzne veľkosti daného produktu), ako aj nastaviť základné údaje pre SEO a webový vyhľadávač Google (ako napr. Titulok, URL, Meta-tagy a pod.):
💡 Tip: Pokiaľ nemáte so SEO optimalizáciou veľa skúseností (prípadne ste úplný začiatočník v oblasti online marketingu), určite si prečítajte môj podrobný článok: Čo je to SEO optimalizácia a ako funguje, kde sa dozviete množstvo užitočných informácií o optimalizácií stránok pre Google.
Akonáhle máte všetky údaje o produkte pripravené a vyplnené, jednoducho kliknite na tlačidlo “Vytvoriť” – vďaka tomu sa vám produkt uloží do vášho e-shopu.
Produkt však ešte nie je priamo viditeľný pre zákazníkov. Na to aby ho mohli zákazníci vidieť vyberte jeden z (už vytvorených produktov), kliknite na 3 bodky v ľavej časti daného produktu a kliknite na položku “Prejsť na stránku produktu”:
Zobrazí sa vám stránka produktu, ktorú môžete (podobne ako vašu domovskú stránku) upravovať podľa seba, ale hlavne môžete danú stránku publikovať – kliknutím na tlačidlo “Publikovať” v pravom hornom rohu obrazovky:
V tomto bode bude už váš produkt viditeľný aj pre zákazníkov.
V rámci pridania produktov pre váš e-shop určite nezabudnite aj na niekoľko ďalších dôležitých typov obsahu, ktoré jednoducho každý eshop musí ma svojich stránkach mať:
- Obchodné podmienky – zákazníci by mali byť oboznámení s podmienkami pri nákupe produktov z vášho e-shopu.
- Stránka s kontaktmi – pre zvýšenie dôveryhodnosti (ako aj pre praktické dôvody ako je napr. reklamácia a podpora) by ste mali mať pripravenú a vytvorenú stránku s kontaktnými údajmi.
- Blog – hoci tvorenie edukačného obsahu nie je podmienkou pre chod e-shopu, z marketingového pohľadu môžete takto získať plusové body a prilákať väčšie množstvo potenciálnych zákazníkov.
- GDPR – každý vlastník internetového e-shopu má podľa nariadenia EÚ povinnosť informovať návštevníkov o rozsahu zbieraných dát, účelu zbierania a pod.
💡 Tip: Pokiaľ vás zaujímajú aj iné e-commerce platformy ako je Webnode pre tvorenie a spravovanie internetových obchodov, určite si prečítajte môj článok Eshopy na prenájom – ktoré sú najlepšie? (Zoznam)