Potrebujete si zaregistrovať doménu pre váš web ale neviete ako na to?
Registrácia domén nie je žiadna zložitá vec – na druhej strane však v sebe ukrýva pár vecí, s ktorými by ste mali počítať skôr, ako sa do samotnej registrácie pustíte.
V tomto článku si preto podrobne prejdeme registrovanie domény krok po kroku, ako aj si priblížime možné úskalia, ktoré vás počas registrácie môžu sprevádzať.
Obsah
Prečo si zaregistrovať doménu?
Doména je v skratke názov, pod ktorým vás môžu ľudia na internete nájsť (napr. “wp.sk”) – či už zadaním vašej domény priamo od browseru, cez Google vyhľadávač alebo iným spôsobom.
Pokiaľ si teda plánujete rozbehnúť svoj vlastný web, bez domény sa nezaobídete.
Doména ako taká reprezentuje meno vášho webu, značky alebo skrátka vyjadruje to, čo na stránkach plánujete ľuďom zobrazovať.
Hoci to nemusí byť pravidlom vždy, doménu potrebujete prakticky na akékoľvek komerčné či osobné účely (napr. pre blog, e-shop, osobnú web stránku, a pod.).
Na to, aby ste mohli “vlastniť” doménu si ju musíte registrovať u správcu alebo registrátora domén.
Inými slovami: Musíte si ju vybrať, overiť jej dostupnosť a zaplatiť za ňu.
💡 Tip: Ak ste vo svete domén úplný začiatočník (popr. si nie ste úplne istý, ako doména funguje), odporúčam si prečítať môj článok: Čo je to doména (a ako prebieha jej registrácia), kde sa dozviete všetky základné informácie o doméne, jej zložení ako aj princíp registrácie.
Ako registrovať doménu?
Registrácia domény nie je žiadna jadrová fyzika, avšak mali by ste počítať s niekoľkými krokmi, ktoré musíte pre jej zaregistrovanie vykonať.
V zásade by ste sa mali riadiť 4 základnými krokmi – tými sú:
- Výber domény
- Overenie dostupnosti domény
- Výber registrátora
- Registrácia domény
Poďme sa pozrieť na každý z týchto bodov trochu bližšie.
1. Vyberte si doménu
V prvom rade by ste si mali veľmi dobre premyslieť, ako by sa vaša doména mala volať a akú by mala mať koncovku (napr. “.sk”, “.com” a pod.).
Pri vymyslení názvu môžete začať s jednoduchým brainstormingom – skrátka si premyslite (popr. vyhľadajte) slová, ktoré by mohli dobre vystihovať povahu vášho webu, značky, či jednoducho obsah, ktorý na svojich stránkach budete zobrazovať.
Tvorba názvu však nemusí byť až taká jednoduchá ako sa na prvý pohľad môže zdať – určite by ste mali zvážiť niekoľko dôležitých vecí pri jeho výbere ako sú napríklad:
- Jednoduchosť – názov by nemal byť zbytočne dlhý či nečitateľný, nakoľko je dôležité, aby si návštevníci vašich stránok zapamätali názov webu.
- Kľúčové slová – z pohľadu SEO sa odporúča, aby vaša doména obsahovala dôležité kľúčové slovo, vďaka ktorému si môžete zvýšiť šance vysokých pozícii vo vyhľadávači Google (napr. pokiaľ by ste vlastnili e-shop s fitness pomôckami, mali by ste určite zvážiť kľúčové slová ako sú napríklad “fitness”, “cvičenie” a pod.).
- Originalita – pokiaľ neplánujete založiť web s originálnym nápadom, je vysoko pravdepodobné, že ľudia pred vami už prišli s rôznymi názvami domén. Z toho dôvodu si dajte záležať na tom, aby ste prišli s viacerými variantmi názvu a snažili sa vynikať od ostatných webov.
💡 Tip: Pokiaľ si nie ste úplne istý, ako by sa vaša doména mala volať, určite si prečítajte môj článok: 63 tipov ako si vybrať najlepší názov domény pre webstránku, kde sa dozviete množstvo užitočných rád o tvorbe domény.
Okrem názvu by ste mali zobrať do úvahy aj koncovku – 1. úroveň domény – pod ktorou bude váš web sídliť (ako napr. “.sk”, “.cz” a pod.).
V prípade, že by ste plánovali si založiť web povedzme čisto pre slovenských návštevníkov, určite by ste mali zvážiť koncovku “.sk”.
Pokiaľ by ste však naopak chceli zasiahnuť širšie publikum ako len to slovenské, koncovky ako sú napr. “.com” by mohli byť pre vás vhodnejšou alternatívou.
Pri výbere koncovky je však dôležité si uvedomiť, že môžu výrazne ovplyvniť konečnú cenu domény (napr. koncovky ako sú “.sk”, “.cz”, “.de” a pod., bývajú o niečo drahšie ako generické domény).
Ak už máte pripravených aspoň niekoľko názvov pre vašu doménu, môžete sa pustiť do ďalšieho kroku – overenie domény.
2. Overte si dostupnosť domény
Overenie dostupnosti domény je jeden z najdôležitejších krokov pred samotnou registráciou – pokiaľ názov vašej domény už niekto vlastní, tak si ju jednoducho nebudete môcť zaregistrovať pre seba.
Samotný proces overovania domény je veľmi jednoduchý – ak si len potrebujete zistiť či je doména voľná, stačí prejsť na stránku akéhokoľvek registrátora (napr. Websupport), zadať do vyhľadávača názov celej vašej domény a systém vám hneď zobrazí či je doména voľná alebo nie:
💡 Tip: Pre viac informácií o tom, čo to presne voľná doména je (a ako si môžete overiť jej dostupnosť) odporúčam prejsť na môj článok: Voľné domény: Ako overiť dostupnosť domény?
Čo robiť ak je doména už obsadená?
Pokiaľ by ste zistili, že vaša doména je už obsadená, máte na výber prakticky 2 možnosti:
- Vybrať nový názov pre vašu doménu (a skúsiť ju overiť znovu)
- Zistiť súčasného majiteľa domény (a pokúsiť sa ju odkúpiť od neho)
Zistenie majiteľa domény je rovnako veľmi jednoduchý proces. Stačí prejsť na stránky who.is (popr. na stránky jedného zo správcov domén ako je napr. SK-NIC pre “.sk” domény alebo CZ-NIC pre “.cz” koncovky), zadať názov vašej domény do vyhľadávača a systém vám hneď zobrazí všetky potrebné údaje o jej vlastníkovi spolu s jej technickým stavom:
💡 Tip: Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o tom, ako zistiť vlastníka domény, kto alebo čo je správcom a registrátorom domén, určite si prečítajte môj článok: Vlastník domény: Ako zistiť komu patrí doména?
Ak nájdete kontakt na majiteľa, môžete sa ho pokúsiť kontaktovať a vyjednať cenu za odkúpenie danej domény.
V tomto prípade je však dôležité si uvedomiť, že cena domény vás môže vyjsť naozaj draho. Populárne názvy domén sa často pohybujú v stovkách až tisíckach eur.
Pre príklad – doména s názvom “internet.com” sa v roku 2009 vyšplhala na sumu až 18 miliónov dolárov.
Samozrejme nie každá doména má takéto závratné sumy, často sa vám môže stať, že narazíte na tzv. “zberačov domén”, ktorý domény nakupujú a predávajú vo veľkom.
Takéto domény sa môžu pohybovať rádovo v niekoľkých desiatkoch až stovkách eur (v závislosti od lukrativnosti danej domény).
Ďalšou možnosťou je počkať, kým daná doména takpovediac “expiruje” – resp. keď vlastník domény nezaplatí za predĺženie vlastníctva.
Expirované domény tak môžete jednoducho registrovať na svoje meno a využívať pre svoje vlastné účely.
💡 Tip: Pri overovaní domény by ste určite nemali zabudnúť ani na jej predošlú históriu. História domény dokáže výrazne ovplyvniť to, či sa budete zobrazovať v top pozíciach v Google vyhľadávači alebo naopak, nebudete sa zobrazovať vôbec.
Pod doménami, ktoré sa v minulosti už používali mohol sídliť vynikajúci obsah, ktorý bol lukratívny z pohľadu SEO, alebo naopak – web s danou doménou mohol byť pre zlý obsah penalizovaný Google vyhľadávačom.
Z toho dôvodu sa odporúča si pozrieť to, aký obsah daná doména reálne zobrazovala v minulosti. Starý obsah na web stránkach si môžete pozrieť na webe archive.org.
3. Vyberte si registrátora (spolu so službami)
Za predpokladu, že už máte vybranú doménu a zistili ste, že je voľná, je načase sa pustiť do ďalšieho kroku – výber registrátora.
V súčasnej dobe existuje veľké množstvo registrátorov – ide o spoločnosti, ktoré vám dokážu prenajať doménu na určitú dobu (zvyčajne na 1 a viac rokov).
Pri výbere registrátora by ste mali zvážiť hneď niekoľko hľadísk, ako sú napríklad:
Cena u registrátora
Pri každom registrátorovi môžete naraziť na mierne odlišné (ale i veľké) cenové rozdiely.
Táto suma je ovplyvnená viacerými faktormi (napr. ku doméne môžete dostať aj hosting, prípadne využiť iné služby).
Z toho dôvodu by ste si mali najprv pozrieť viacero populárnych registrátorov domén a porovnať si ich cenu za danú doménu.
Hosting
Ak ste aj našli doménu, ktorá je voľná a rovnako je aj cenovo výhodná, mali by ste brať do úvahy aj iné veci, ktoré budete pre rozbehnutie svojho webu potrebovať – ako napríklad hosting.
Hosting je skrátka server, ktorý ponúka priestor pre vaše stránky – ide o úložisko, kde budú sídliť všetky vaše dáta z webu.
Registrátori často ponúkajú spolu s doménami aj výhodne hostingové balíky, ktoré môžete využiť pre seba.
💡 Tip: Pokiaľ sa neviete rozhodnúť či a ktorý hosting by bol pre vás ten vhodný, odporúčam si prečítať moju obšírnu recenziu: Ako si vybrať najlepší hosting (nielen pre WordPress), kde si budete môcť pozrieť najpopulárnejšie hostingové služby a porovnať ich výhody a nevýhody.
Redakčný systém
Okrem ceny za doménu a hostingové služby by ste určite nemali zabudnúť ani na redakčný systém – platformu, kde si budete vytvárať a spravovať svoje webstránky.
Registrátori domén ako je napríklad Websupport ponúkajú spolu s doménami aj kvalitný hosting a inštaláciu CMS (napr. WordPress), vďaka čomu nemusíte prakticky urobiť nič – po zaplatení objednávky sa jednoducho môžete pustiť rovno do tvorby vášho vysnívaného webu.
4. Zaregistrujte si doménu
Posledným krokom pre úspešné vlastnenie vašej domény je samotné registrovanie domény.
Registrácia domény je veľmi jednoduchá, pokiaľ ju chcete uskutočniť u registrátora ako je Websupport, stačí jednoducho:
- Overiť dostupnosť domény a kliknúť na nákupný košík
- Vyplniť potrebné údaje a zaplatiť za nákup domény (prípadne aj za hosting a CMS služby)
Platbu za doménu si môžete nastaviť na akékoľvek časové obdobie (napr. na 1 rok či na viac rokov).
Po zaplatení objednávky bude doména vaša (zvyčajne sa celý proces platby a pridelenia domény uskutoční do max. 24 hodín).
V tomto bode by vám už nemalo stáť nič v ceste a môžete sa pustiť konečne do tvorby a spravovania stránok pod vašou vysnívanou doménou.