Čo je to SEO optimalizácia a ako funguje?

Premýšľate nad tým, že by ste si chceli založiť web a začať sa objavovať v Google vyhľadávači? 

V takom prípade bude SEO pre vás ten pravý začiatok! 

V tomto komplexnom článku sa dozviete všetko o tom, čo SEO presne je a čo všetko musíte o ňom vedieť na to, aby ste mohli začať s optimalizáciou vašich web stránok. 

All In One Seo Pack

Čo je to SEO? 

SEO (z ang. Search Engine Optimization) je proces optimalizácie webových stránok za účelom vylepšenia ich pozícií vo výsledkoch vyhľadávania v Google vyhľadávači a v konečnom dôsledku zvýšenia návštevnosti na webe. 

SEO ako odvetvie vzniklo už v 90-tych rokoch, kedy sa po prvýkrát začali objavovať internetové vyhľadávače pre bežných užívateľov. V súčasnej dobe ide o jednu z hlavných marketingových odvetví v online priestore, ktoré sa neustále vyvíja a zlepšuje. 

SEO ako také sa orientuje primárne len na organické (neplatené) výsledky vo vyhľadávačoch – vďaka tomu je možné “bezplatne” dostať návštevníkov z vyhľadávača na vaše stránky.  

Hoci SEO zahŕňa v podstate všetky vyhľadávače (Bing, Yandex, Baidu, a pod.), v praxi sa sústredí hlavne na vyhľadávač Google, nakoľko ide o najpopulárnejší vyhľadávač vo svete.

Ako SEO funguje (v skratke)? 

V princípe sa dá SEO opísať veľmi jednoducho:

  1. Internetoví užívatelia zadávajú kľúčové slové do vyhľadávača Google a následne sa im zobrazia výsledky so stránkami
  2. Vlastníci webov sa snažia optimalizovať svoje webstránky pre tieto kľúčové slová tak, aby sa zobrazovali na najvyšších pozíciách v Google vyhľadávači

Či vlastníte e-shop, píšete blog alebo jednoducho ponúkate služby online, SEO optimalizácia vám pomôže dostať relevantných ľudí na vaše stránky. 

Hoci sa SEO dá opísať pár vetami, v praxi zahŕňa veľké množstvo vecí, ktoré je nutné vykonať pre úspešnú optimalizáciu vášho webu. 

SEO je možné rozdeliť na 3 základné aspekty, na ktoré sa sústredí: 

1. On-page SEO – často nazývané aj ako technické SEO. Tento aspekt reprezentuje všetky technické záležitosti web stránok, ktoré musíte mať pre dobrú optimalizáciu pokryté. V praxi to môže znamenať množstvo vecí ako sú napríklad: 

  • Výskum kľúčových slov
  • Optimalizácia Titulkov (v ang. Title Tags)
  • Výkon a rýchlosť načítania web stránok
  • Viditeľnosť vo vyhľadávačoch a pod.

2. Off-page SEO – v praxi zahŕňa najmä kvalitu a množstvo spätných odkazov na vaše stránky. Spätné odkazy indikujú webovým vyhľadávačom ako je Google to, ako veľmi autoritatívny konkrétny web je a či (popr. ktoré) spoľahlivé weby naň odkazujú. Budovanie spätných odkazov (v ang. tzv. linkbuilding) zahŕňa množstvo techník, ktoré vám pomôžu kvalitné spätné odkazy získať ako napr:

  • Tvorenie blogov na externých weboch
  • Oslovovanie autoritatívnych weboch emailom
  • Budovanie a opravovanie nefunkčných linkov 
  • Tvorenie užitočných linkov na forach a pod.

3. Kvalita obsahu – kvalita obsahu na vašich stránkach je jedným z najdôležitejších aspektov SEO. Pokiaľ máte web stránky, ktoré majú mizerný (či dokonca škodlivý) obsah, webové prehliadače ich budú jednoducho ignorovať. Hoci “kvalitný obsah” je pomerne ťažké charakterizovať (nakoľko táto kvalita závisí od povahy webu a priemyslu v ktorom sa nachádza), v princípe ide o poskytovanie užitočného a originálneho obsahu pre návštevníkov. 

Na to, aby bolo možné začať s optimalizáciu web stránok v každom z týchto hlavných aspektov, je nutné pochopiť, ako fungujú samotné webové prehliadače ako je napr. Google. 

Ako fungujú webové prehliadače? 

Webový vyhľadávač je skrátka online nástroj, ktorý vyhľadáva, kategorizuje a poskytuje informácie z web stránok internetovým užívateľom. 

Samotný proces webového vyhľadávača sa skladá z 3 hlavných krokov, ktoré sú pre SEO dôležité pochopiť: 

  1. Prehľadávanie (v ang. crawling) – prehľadávanie alebo crawling je proces, počas ktorého webový vyhľadávač skenuje všetky dostupné web stránky vo svete. Webové vyhľadávače používajú na to malé kúsky programov – prehliadačov (v ang. tzv. “bots” alebo “crawlers”), ktoré jednoducho sledujú a navštevujú web stránky prostredníctvom hypertextových odkazov (linkov). V prípade, že sa dostanú na novú či vynovenú stránku, tak títo boti naskenujú potrebné informácie, ktoré sa uchovávajú v indexe webového vyhľadávača   
  2. Indexovanie – kedykoľvek prehľadávače nájdu a doručia potrebné informácie Google vyhľadávaču, Google začne analyzovať, kategorizovať a uchovávať zozbieraný obsah do svojho indexu. Vďaka tomu môžu byť tieto uchované informácie použité a zobrazené užívateľom, ktorí ich môžu v budúcnosti hľadať.
  3. Vyberanie a zoradenie – v prípade, že užívateľ zadá kľúčové slovo či frázu do vyhľadávača, Google prezrie svoj index s nazbieranými informáciami a vyberie tie stránky s obsahom, ktoré by mohli byť najlepšími odpoveďami na zadané kľúčové slová od užívateľa. 

Vyberanie a zoradenie obsahu, resp. výsledkov vyhľadávania pre užívateľa je ovplyvnené veľkým množstvom algoritmov a signálov, ktoré vyhľadávače ako Google používajú. 

Pre SEO je však nesmierne dôležité týmto signálom porozumieť, nakoľko len vďaka nim je možné sa dostať na najvyššie pozície vo výsledkov vyhľadávania v Google. 

Google algoritmus a signály

Google algoritmus je laicky povedané komplexný systém, ktorý analyzuje a hodnotí všetok obsah (resp. web stránky), ktoré má k dispozícii na zobrazovanie. 

Samotný algoritmus a väčšina signálov sú samozrejme nedostupné verejnosti, avšak mnoho z týchto signálov sú známe a potvrdené aj samotnými reprezentantmi od Googlu. 

Na to, aby Google zobrazoval tie najlepšie a najkvalitnejšie web stránky vo výsledkoch vyhľadávania, berie do úvahy rôzne faktory pri hodnotení stránok ako sú napríklad: 

  • Relevanciu stránky – vyhľadávače ako sú Google sa vždy snažia pochopiť, čo pod konkrétnym kľúčovým slovom užívateľ hľadá a poskytnúť mu relevantné stránky, na ktorých by mohol nájsť uspokojujúcu odpoveď.
  • Dostupnosť web stránok – každý web, ktorý sa chce zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, musí byť prístupný pre Google na to, aby ho mohol skenovať a vyhodnotiť.
  • Kvalitný a originálny obsah – na svete existujú stovky a tisíce možných stránok, ktoré sa snažia zobraziť na konkrétne kľúčové slová. Na to, aby sa mohli dostať na popredné miesta však musia poskytovať ten najlepší obsah spomedzi všetkých ostatných webstránok.
  • Rýchlosť webstránky – samotná rýchlosť načítania stránok pre užívateľov ovplyvňuje pozíciu stránok vo vyhľadávači.
  • Optimalizácia pre zariadenia – webové vyhľadávače ako je Google sledujú taktiež to, ako sa zobrazuje stránka na rôznych typoch zariadení (počítač, mobil, tablet a pod.). 
  • Zabezpečenie webu – pokiaľ by web stránky neboli pre bežných užívateľov bezpečné, Google ich jednoducho nebude poskytovať ako relevantné výsledky vo svojom vyhľadávači.

Vyššie spomenuté signály sú len zlomok toho, čo všetko Google pri hodnotení a zoradení web stránok využíva (samotný algoritmus berie do úvahy niekoľko stoviek signálov, ktoré ovplyvňujú pozície jednotlivých stránok v Google vyhľadávači). 

Z pohľadu SEO je preto dôležité ich brať do úvahy a snažiť sa optimalizovať stránky tak, aby vyhovovali Google signálom a dostali vás na top pozície pre dané kľúčové slová. 

Poďme sa teraz pozrieť na praktické fundamentálne kroky, ktoré sú pre SEO optimalizáciu nevyhnutné. 

On-page SEO

On-page SEO, ako už zo samotného názvu vyplýva, sa týka predovšetkým SEO aspektom, ktoré môžete aplikovať priamo na stránkach. Existuje nespočetné množstvo on-page techník, ktoré sa využívajú, avšak tu si spomenieme len tie najhlavnejšie. 

1. Vyhľadávanie a analýza kľúčových slov

Vyhľadávanie kľúčových slov, na ktoré sa chcete zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, je jednou z najzákladnejších úloh v oblasti SEO. 

Inými slovami – ak sa chcete zobrazovať na populárne kľúčové slová v Google vyhľadávači, musíte najprv zistiť, ktoré to sú

Prieskum a analýza kľúčových slov vám však prináša aj iné dôležité benefity: 

  • Spoznáte vaše odvetvie – počas vyhľadávania kľúčových slov máte možnosť zistiť, aké témy vo vašom odvetví ľudí zaujímajú, ktoré témy sú populárne viac a ktoré menej a na základe toho sa môžete rozhodnúť, aké stránky budete vytvárať. 
  • Plánovanie obsahu na webe – kľúčové slová vám pomôžu si premyslieť, ktorý obsah by ste mali tvoriť. Či už ide o blogové stránky, produkty a pod., vďaka kľúčovým slovám môžete reálne začať tvoriť obsah. 

Ako nájsť kľúčové slová pre SEO? 

Ak ste úplný začiatočník v oblasti SEO, prvým najjednoduchším krokom je skrátka brainstorming – premyslite si, aké kľúčové slová by mohli vystihovať najlepšie váš web ako aj porozmýšľať, pomocou ktorých kľúčových slov by vás mohli ľudia v Google vyhľadávači nájsť. 

a) Google “našepkávače” 

Pri zadávaní kľúčových slov do Google vyhľadávača ste si už určite dávno všimli, že ponúka taktiež rôzne ďalšie návrhy slov/viet, ktoré by ste mohli pri hľadaní používať.

Google našepkávač - príklad

Tieto slová sú rovnako podstatné aj v oblasti SEO, nakoľko odrážajú frázy, ktoré ľudia najčastejšie používajú pri konkrétnom kľúčovom slove, ktoré ste zadali. 

Rovnako môžete nájsť rôzne kľúčové slová aj v častiach “Podobné dopyty” a “Súvisiace vyhľadávania”, ktoré sa na stránkach Google občas zobrazujú. 

Google súvisiace dopyty - príklad

Hoci ide o veľmi primitívny a nepresný spôsob, ako nájsť vhodné kľúčové slová, je to jeden z najjednoduchších spôsobov 

b) SEO nástroje pre kľúčové slová

Pokiaľ plánujete začať serióznu SEO stratégiu, budete sa musieť obrátiť na profesionálne nástroje pre vyhľadávanie kľúčových slov. 

Tieto nástroje vám pomôžu behom niekoľkých minút či dokonca sekúnd nájsť všetky relevantné slová, ktoré ľudia zvyčajne pri vyhľadávaní zadávajú spolu s rôznymi užitočnými dátami ako je napr. počet vyhľadávaní mesačne, náročnosť kľúčového slova a pod. 

Spomedzi najpopulárnejších SEO nástrojov, ktoré sa v súčasnej dobe bežne používajú patria napríklad: 

  • Ahrefs – “all-in-one” SEO nástroj, ktorý pokrýva nielen vyhľadávanie kľúčových slov, ale i ďalšie aspekty SEO
  • Mangools – jednoduchý a výhodný balík SEO nástrojov, ktorý môžete začať používať aj ako úplný začiatočník
  • Collabim – populárny SEO nástroj v Slovenskej a Českej republike, ktorý si obľúbilo množstvo domácich vlastníkov web stránok
  • Plánovač kľúčový slov od Google Ads – ide o bezplatný SEO nástroj priamo od Google, ktorý vám pomôže (i keď s určitými obmedzeniami) vyhľadať relevantné kľúčové slová.

V princípe fungujú všetky tieto SEO nástroje rovnako – jednoducho zadáte svoje základné kľúčové slová, ktoré ste si premysleli a nástroj vám zobrazí stovky ak nie tisíce ďalších kľúčových slov, ktoré môžu byť pre vás dôležité spolu s ďalšími dôležitými metrikami o nich. 

Čo ma privádza k ďalšiemu dôležitému aspektu kľúčových slov – metriky

Metriky kľúčových slov

Cieľom vyhľadávania a analýzy kľúčových slov pre váš web je v zásade nájsť také kľúčové slová, ktoré sú pre vás relevantné, majú vysoký počet vyhľadávaní a nízku náročnosť (alebo obtiažnosť) sa na ne zobrazovať v Google vyhľadávaní.

Poďme sa pozrieť na tieto metriky trochu bližšie: 

1. Počet vyhľadávaní – ide pravdepodobne o najpriamočiarejšiu metriku: pokiaľ chcete aby váš web našlo v Google vyhľadávači čo najväčšie množstvo ľudí, musíte sa snažiť optimalizovať svoje stránky pre tie “najväčšie” kľúčové slová. 

Samozrejme je však nutné brať do úvahy fakt, že pokiaľ máte len začínajúci web, bolo by pre vás takmer nemožné začať hneď od začiatku sa snažiť “rankovať” na vysokých pozíciach pre takéto kľúčové slová. 

2. Náročnosť kľúčového slova – ide o metriku, ktorá vyjadruje aká silná je konkurencia pri danom kľúčovom slove. 

Pri väčšine SEO nástrojov je táto hodnota jednoducho vyjadrená na stupnici od 0 do 100. Ide o dôležitú metriku, ktorá vám napovie nie len to, aké máte šance sa zobrazovať v Google vyhľadávači na konkrétne kľúčové slovo, ale taktiež ktoré konkurenčné weby sú tie “najsilnejšie” vo vašom odvetví. 

Náročnosť kľúčového slova stúpa s autoritou stránok, ktoré sa naň zobrazujú – čím sú stránky autoritatívnejšie, tým je náročnosť kľúčového slova väčšia. 

3. Relevancia kľúčového slova – ide azda o jednu z najpodstatnejších metrík pri vyhľadávaní kľúčových slov. 

To, či je určité kľúčové slovo pre váš web relevantné zistíte jednoducho analýzou Google stránky s výsledkami vyhľadávania (v ang. SERP) a prezeraním si stránok, ktoré sa na Google stránke zobrazujú. 

Pri pohľade na SERP tak hneď zistíte, či by bolo dané kľúčové slovo pre vás relevantné a či sa zhoduje so zámerom vašej potenciálnej stránky. 

Zámer a relevancia kľúčového slova sa dá vyjadriť 4 typmi kľúčových slov: 

  • Navigačné kľúčové slová – ide o slová, ktoré užívateľ zadáva do Googlu za účelom hľadania konkrétnej značky, miesta, webu a pod. (napr. kľúčové slovo: samsung):
navigačné kľúčové slovo - príklad
  • Informačné kľúčové slová – ide o slovo/slová, za ktorými sa snaží užívateľ nájsť určitú informáciu (napr. kľúčové slovo: “ako nafúkať pneumatiku”): 
  • Transakčné kľúčové slová – slová, pomocou ktorých sa snaží užívateľ nájsť produkt/službu za účelom potenciálneho nákupu (napr. “adidas samba tenisky”):
  • Komerčné kľúčové slová – slovo/fráza, pri ktorom sa užívateľ Googlu snaží nájsť informácie o konkrétnom produkte alebo službe (napr. “apple iphone 12 recenzia”):

S použitím SEO nástrojov a analyzovaním vyhľadávanonsti, náročnosti a relevancie kľúčových slov si môžete vytvoriť zoznam fráz, ktoré následne môžete využiť pre optimalizáciu obsahu na vaších web stránkach. 

Spracovanie kľúčových slov pre stránky 

Jednotlivé kľúčové slová môžu často vyjadrovať jednotlivé témy, o ktoré sa užívatelia zaujímajú, ale i naopak – niekoľko kľúčových slov môžu taktiež vyjadrovať jednu tému.

Pre príklad: kľúčové slová ako sú “iphone 12 cena”, “iphone 12 čierny” či “iphone 12 nákup” vyjadrujú jednu tému – stránku s produktom iPhone 12, o ktorý by mali užívatelia záujem. 

Na základe toho je preto dôležité sa pozrieť na zoznam kľúčových slov, ktoré ste získali a zoskupiť dohromady tie, ktoré by mohli vyjadrovať rovnakú tému – daná skupina tak bude reprezentovať 1 stránku, ktorú následne budete optimalizovať na tieto kľúčové slová. 

Danú tému na stránke je však dôležité optimalizovať len na 1 hlavné kľúčové slovo (v ang, “focus keyword”) zo skupiny. 

Pri výbere tohto kľúčového slova preto musíte brať do úvahy všetky metriky, ktoré sme si už spomenuli (počet vyhľadávaní, náročnosť a relevancia). 

Poďme sa teraz pozrieť na to, ako tieto vybrané kľúčové slová reálne využijete pre optimalizáciu vášho webu. 

2. Optimalizácia obsahu

V prípade, že už máte vybrané kľúčové slová, na ktoré chcete optimalizovať vaše web stránky, môžete ich začať implementovať. 

Kľúčové slová sa pridávajú na niekoľko dôležitých miest na web stránkach. 

a) Titulky a meta popisy

Titulky (title tags) sú jedným z dôležitých miest, kde by sa malo nachádzať vaše kľúčové slovo (titulok je nadpis, ktorý sa bude zobrazovať v rámci vašej stránky v Google vyhľadávači). 

Meta popis (meta description) by mal rovnako za ideálnych podmienok obsahovať vaše kľúčové slovo. 

V zásade je dôležité aby tieto 2 elementy obsahovali vaše vybrané kľúčové slovo prirodzene tak, aby sumarizovalo obsah vašej stránky.

kľúčové slovo v title tag a meta popise - príklad

b) URL

Hoci URL ako také nie je najdôležitejší signál pre Google, určite by ste mali do neho zahrnúť vaše kľúčové slovo – adresa vašej URL by mala byť taktiež krátka, čítateľná a výstižná. 

c) Nadpisy, podnadpisy, hlavný obsah

V rámci obsahu je pomerne dôležité, aby sa v hlavnom nadpise (H1) a podnadpisoch (H2) nachádzalo vaše kľúčové slovo. 

Nakoniec by sa kľúčové slovo malo niekoľkokrát objaviť aj v hlavnom texte/obsahu na vašej stránke. 

Dôležité je si však uvedomiť, že by ste nemali vkladať/písať kľúčové slovo takpovediac “nasilu” – Google vyhľadávač môže vnímať neprirodzené spamovanie kľúčových slov na stránkach ako negatívny signál. 

d) Metadáta obrázkov

Kľúčové slovo môžete vložiť aj do rôznych metadát obrázkov, ako sú napríklad: 

  • Názov súboru obrázka
  • Titul obrázka
  • Alternativny text obrázku
  • Popis obrázku

Z pohľadu SEO je najdôležitejší alternatívny text (alt text) nakoľko slúži ako popis obrázku pre zrakovo postihnutých návštevníkov ako aj popis pre vyhľadávače ako je Google (ktoré daný obrázok tiež doslova “nevidia”). 

Pokiaľ používate pre spravovanie vášho webu WordPress, môžete alt text pridávať k obrázkom jednoducho priamo v editore: 

alt text vo WP - príklad

e) Anchor text

Anchor text je viditeľná časť hypertextového odkazu – linku. Text takýchto linkov indikuje webovým vyhľadávačom tému, o čom daná linkovaná stránka môže byť. 

Pokiaľ teda odkazujete na vaše stránky pomocou linkov, je dôležité, aby tieto linky obsahovali vaše vybrané kľúčové slová. 

Rovnako to platí aj pri externých odkazoch z iných webov – pokiaľ dané anchor texty obsahujú vaše vybrané kľúčové slovo a linkujú na vašu stránku, Google usúdi, že vaša stránka má niečo spoločné s témou, ktorá sa za kľúčovým slovom ukrýva. 

➡️ Poznámka: Hoci vkladanie kľúčových slov do anchor textov je dôležité, nemali by ste to s nimi preháňať a hlavne sa nesnažiť manipulovať so všetkými externými odkazmi, ktoré by na vás mohli linkovať. 

Google totiž penalizuje umelé vytváranie linkov, ktoré obsahujú len 1 rovnaký anchor text. 

f) “Mobile-friendly” optimalizácia

Google ako webový vyhľadávač, hodnotí obsah na stránkach predovšetkým v mobinej podobe. 

V praxi to znamená, že váš obsah musí byť dobre optimalizovaný pre mobilné zariadenia – v opačnom prípade by to mohlo mať dopad na vaše pozície vo výsledkoch vyhľadávania. 

Webové stránky, ktoré sú optimalizované pre mobilné zariadenia by preto mali mať – responzívny dizajn.  

Ide o navigačné elementy na stránkach, ktoré sa prispôsobia veľkosti obrazovky na zariadení (či už ide o lišty, obrázky, linky ale i samotný text). 

Pokiaľ máte kvalitnú WordPress tému, nemusíte sa tohto faktoru obávať – väčšina WordPress šablón pokrýva aj mobilné zariadenia, vďaka čomu sa zobrazia užívateľom korektne aj na mobiloch a tabletoch. 

Pokiaľ chcete otestovať kompatibilitu vašich web stránok pre mobilné zariadenia, môžete ich otestovať v Teste pre mobilné zariadenia od Googlu jednoducho vložte do nástroja URL stránku a po pár sekundách vám ju nástroj vyhodnotí:

mobile friendly test- príklad

g) Interné linky

Interné hypertextové odkazy sú esenciálnym aspektom v SEO – vďaka nim môžu vyhľadávače nájsť všetky vaše dostupné stránky na webe a postupne ich ukladať do Google Indexu. 

Okrem toho však interné linky slúžia aj ako navigácia pre užívateľov, vďaka čomu môžete zlepšiť užívateľskú skúsenosť na vašom webe a v konečnom dôsledku zostanú ľudia na stránkach dlhšie. 

Interné linky taktiež slúžia aj ako SEO signál – linky prenášajú hodnotu (tzv. link juice alebo PageRank) linkovacej stránky na odkazujúcu stránku. 

V praxi to znamená, že pokiaľ linkujete na dôležité stránky na svojom webe z ostatných stránok, ktoré vlastníte, Google môže usúdiť že daná stránka je dôležitá a zvýši jej pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. 

Existuje niekoľko typov interných linkov, ktoré môžete na stránkach využiť ako napr.: 

  • Kontextuálne linky – ide o klasické linky v rámci samotného obsahu, ktoré môžu užívateľa zaujímať
  • Linky v menu – navigačné linky, ktoré rýchlo premiestnia užívateľa na obsah, ktorý na webe hľadá
  • Kategórie – podobne ako pri menu slúžia takéto linky pre rýchlu navigáciu

h) Sitemap

Sitemap je v podstate zoznam všetkých stránok na vašom webe, ktoré chcete, aby boli nájdené webovými prehliadačmi. 

Pomocou sitemapy tak môžete urýchliť proces prehľadávania webu Google botmi a tým pádom sa môžete rýchlejšie objaviť vo výsledkoch vyhľadávania. 

Pokiaľ vlastníte malý web len s pár stránkami, sitemap nemusí byť vašou prioritou, avšak ako sa váš web bude rozrastať, bude potrebné sitemapu eventuálne implementovať. 

Implementácia sitemapy je pomerne jednoduchá – jediné čo na to potrebujete je si nainštalovať do WordPressu jeden zo SEO pluginov ako je napríklad Yoast SEO, ktorý vám s tým pomôže. 

i) Zabezpečenie HTTPS

HTTPS je v súčasnosti nevyhnutnosťou pre akýkoľvek web na svete – ide o bezpečnostný prvok ktorý chráni užívateľov pre zneužitím ich údajov. 

Okrem toho je HTTPS taktiež jedným zo signálov pre Google, podľa ktorého hodnotí web stránky vo výsledkoch vyhľadávania:

https zabezpečenie - príklad

Certifikát SSL pre HTTPS zabezpečenie sa dá zohnať bezplatne a rýchlo, stačí si len vybrať jednu z bezplatných možností ako je napríklad Let’s encrypt

j) Rýchlosť web stránok

Rýchlosť akou sa načítavajú a zobrazujú stránky užívateľom je jedným z najdôležitejších aspektov z pohľadu SEO. 

Pokiaľ by sa vaše stránky načítavali užíateľom pridlho, jednoducho z nich odídu – nehovoriac o tom, že Google vyhľadávač taktiež meria rýchlosť vášho webu a na základe toho môže zvýšiť alebo znížiť pozície vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania. 

Pokiaľ chcete zistiť akú máte priemernú rýchlosť načítania vašich stránok, môžete použiť rôzne bezplatné nástroje ako je napríklad Google PageSpeed ​​Insights.

Samotná optimalizácia rýchlosti sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi: 

1. Rýchly a kvalitný´webhosting – jednou z priorít pri optimalizácii webu by malo byť zabezpečenie dobrého webhostingu. Pokiaľ máte pomalý webhosting, rýchlosť vášho webu nebudete mať ako príliš ovplyvniť. 

2. Implementujte cache pamäť ukladanie do cache pamäte je proces, pri ktorom sa ukladajú časti vašej stránky užívateľom alebo serverom tak, aby bolo ich ďalšie načítanie oveľa rýchlejšie.

Ukladanie do vyrovnávacej pamäte sa dá dosiahnuť pomocou WordPress pluginov ako je napríklad WP Rocket

3. Optimalizácia obrázkov – obrázky na stránkach sú jedným z najväčších žrútov rýchlosti načítania. 

Z toho dôvodu je dôležité, aby ste im vždy venovali pozornosť a snažili sa ich optimalizovať čo najviac pre webové vyhľadávače. 

Optimalizácia obrázkov pre zrýchlenie vášho webu sa dá dosiahnuťnapríklad použitím vhodného formátu pre obrázky – najčastejšie sa na stránkach využíva formát JPEG na koľko zaberá najmenej miesta a pomerne dobre zachováva kvalitu obrázkov. 

Pokiaľ by ste však potrebovali vysokú kvalitu pri niektorých ilustráciach, môžete použiť aj formát PNG. 

Kvalita obsahu

V súčasnej dobe je snaha o rankovanie na vysokých pozíciach v Google vyhľadávači prakticky pre akékoľvek kľúčové slovo veľmi náročné – väčšina kľúčových slov totiž zobrazuje stovky ak nie tisíce stránok s podobným obsahom. 

Z toho dôvodu je viac ako kedykoľvek minulosti dôležité vytvárať kvalitný obsah, ktorý užívateľov Googlu uspokojí natoľko aby vaše stránky navštevovali neustále. 

Kvalita obsahu je pomerne ťažké definovať, avšak v zásade zahŕňa: 

  • Dôkladne pokrytie danej témy – jednoducho musíte vytvoriť lepší obsah ako vaša konkurencia
  • Aktuálne údaje – poskytnutie najnovších informácií vám zvýši šance sa dostať na popredné miesta vo výsledkoch vyhľadávania 
  • Expertíza – pri určitých témach je dôležité preukázať, že ste odborník a viete aký obsah svojím návštevníkom poskytujete

Okrem toho však v SEO musíte dokonale vyladiť vzhľad a výkon vášho webu – UX dizajn. 

a) UX (User-Experience)

UX dizajn zahŕňa množstvo aspektov – od vzhľadu stránky, cez rozdelenie častí na vašej stránke až po čitateľnosť obsahu. 

Hoci neexistuje priame pravidlo ako by ste mali svoj web dizajnovať, určite by ste sa mali riadiť týmito tipmi: 

  • Zobrazujte najdôležitejších obsah ako prvý – žiadneho návštevníka nezaujímajú vedľajšie témy, produkty a pod. Pre užívateľa je dôležité nájsť to čo potrebuje čo najskôr. 
  • Pridajte vizuálne elementy – obrázky, videá, ilustrácie a pod. zlepšia dojem užívateľa
  • Čitateľný text – vyhnite sa zvláštnym fontom, ktoré sa ťažko čítajú. Rovnako by ste mali rozdeľovať text na stránkach do malých paragrafov a častí (a nie vytvárať veľké steny textu, ktoré sa ťažko čítajú)

b) Dĺžka obsahu

Pri stránkach ako sú blogy či iné textové stránky je dôležité, aby boli dané témy pokryté čo najviac a čo najlepšie. 

V dnešnej dobe vám už nestačí napísať jednoduchý blog-post o dĺžke 500 slov – užívatelia Googlu chcú viac kvalitných informácii o téme a to s obsahom, ktorý ide do hĺbky problematiky. 

Samozrejme to neznamená, aby ste umelo predlžovali text len za účelom zvýšenia počtu slov na stránke – v takom prípade si môžete len uškodiť a nie pomôcť. 

💡 Tip: Pokiaľ si nie ste istý, do akej miery by ste mali pokryť určitú tému, na ktorú sa chcete zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, jednoducho si pozrite top 10 stránok, ktoré sa pod vybraným kľúčom slovom zobrazujú. 

Dĺžka a kvalita ich obsahu vám napovie, do akej miery by ste mali minimálne sa snažiť vytvoriť kvalitnú stránku s obsahom. 

Off-page SEO a link building

Off-page SEO optimalizácia sa primárne zameriava na získavanie externých spätných odkazov – backlinkov. 

Externé linky sú jedným z najdôležitejších SEO faktorov, ktoré ovplyvňujú pozíciu stránok v Google vyhľadávači – ich počet a kvalita môžu vyzdvihnúť stránku na najvyššie pozície v Google ale i naopak, pri manipulácii s linkami môže dôjsť k penalizácii stránok. 

Kvalita spätného odkazu z určitej stránky je definovaná metrikou PageRank – ide o hodnotu, podľa ktorej si Google vyhľadávač vyhodnocuje stránky a ich externé linky.

PageRank je definovaný 3 hodnotami: 

  • Počet spätných odkazov – hodnota PageRanku konkrétnej stránky stúpa s počtom získaných spätných odkazov
  • Počtom linkov na danej stránke – hodnota PageRanku danej stránky sa rozptyľuje naprieč ďalšími stránkami, na ktoré pôvodná stránka linkuje
  • Hodnota PageRank externý odkazov – hodnota PageRanku 1 stránky je ovplyvnená aj PageRankom ostatných stránok, ktoré na ňu linkujú. 

V rámci off-page SEO je preto dôležité sa snažiť získať spätné odkazy na vaše stránky z takých webov, ktoré majú vysokú autoritu, sú relevantné pre váš web ako aj dosahujú vysoké pozície vo výsledkoch vyhľadávania. 

V praxi to znamená, že pokiaľ by ste si nazbierali 1000 spätných odkazov z malých webov, ktorým sa veľmi v Google vyhľadávači nedarí, nemalo by to takmer žiadny pozitívny vplyv na váš web. 

Naopak, pokiaľ by sa vám podarilo získať 2 – 3 spätné odkazy z väčších a úspešných webov, Google by ich zobral do úvahy a vaše pozície v výsledkoch vyhľadávania by sa mohli zvýšiť. 

Nofollow vs. Dofollow

Pri linkoch je dôležité si uvedomiť, že nie všetky by mali prenášať hodnotu PageRank – niektoré linky (ako napríklad affiliate odkazy či linky v komentároch) skrátka nechcete, aby mali vplyv na vaše pozície v Google vyhľadávači. 

V takom prípade môžete implementovať tzv. “nofollow” atribút. – ide o malý kúsok HTML kódu v danom linku, ktorý indikuje vyhľadávačom ako je Google, aby daný link nebrali do úvahy pri hodnotení stránky:

no follow link - príklad

Vďaka tomu môžete mať tak plne pod kontrolou všetky linky na vašich stránkach a môžete sa rozhodovať, ktoré by mali prenášať hodnotu PageRank na iné stránky a ktoré nie. 

SEO agentúry

Pokiaľ ste sa dostali až sem, určite ste si už uvedomili, že SEO je pomerne zdĺhavá a náročná aktivita. 

Nemusíte sa však báť – pokiaľ nemáte v pláne sa plne oddať optimalizácii web stránok, existujú rôzne SEO agentúry a SEO špecialisti, ktorí vám vedia pomôcť so SEO na vašom webe a zabezpečia tak pre vás vyššie pozície v Google vyhľadávači. 

Existujú rôzne typy SEO agentúr – niektoré sa orientujú čisto len na on-page SEO alebo off-page SEO, iné zas dokážu pokryť všetky aspekty, ktoré so sebou SEO prináša. 

Pri výbere SEO agentúry či špecialistu záleží hlavne na tom, čo presne potrebujete a hľadáte a dobre komunikovať s danou agentúrou o aktivitách, ktoré si prajete spraviť na vašich stránkach. 

WordPress pluginy pre SEO optimalizáciu

Optimalizáciu WordPress stránky pomáhajú nastaviť viaceré WordPress pluginy. Najznámejšie WordPress pluginy pre SEO optimalizáciu sú Yoast SEO a All in One SEO Pack.

💡 Tip: Pokiaľ by ste potrebovali poradiť s určitým aspektom SEO, môžete ma kontaktovať na e-mailovú adresu: vladimir.jurosko@gmail.com

Ako WordPress nadšenec a programátor mám dlhoročné skúsenosti s optimalizáciou web stránok vďaka čomu vám môžem pomôcť, prípadne odporučiť odborníkov, ktorí vám so SEO optimalizáciu veľmi radi pomôžu.

 

🤷‍♂️ Neviete si rady? Pozrite si služby, ktoré vieme zabezpečiť.
Pomohol vám tento článok? Podporte nás 🧡
WordPress Návod v PDF

VLOŽIŤ KOMENTÁR

Please enter your comment!
Please enter your name here