Jednou z mnohých výhod WordPress je možnosť jednoduchej zmeny dizajnu vašej webstránky. Vykonať takúto zmenu môžete urobiť jediným prepnutím z jednej témy na druhú. Jednoduché prepnutie je však len časť A. Zmena dizajnu prostredníctvom nastavenia novej témy je vo svojich detailoch trochu zložitejšia. Na časť B, ktorá je nemenej dôležitá sa často zabúda.
S časťou B vám pomôže nasledujúci nazvime ho „checklist“. Vďaka nemu môžete predísť zbytočným problémom.
Obsah
1.) Veďte si záznamy o zmenách, ktoré v aktuálnej téme vykonávate
Čas od času sa stretneme s problémami, ktoré je nutné vyriešiť. Na tom nie je nič nezvyčajné. Dnes je bežné hľadať riešenia problémov spojených s vašou webstránkou surfovaním na webe. Je množstvo diskusií, článkov a blogov, ktoré vám poradia, čo v prípade problémov robiť. Často stačí, ak pridáte alebo zmeníte .php súbor v téme webovej stránky. Lenže s riešením jedného problému prichádzajú ďalšie. Pozitívom problémov je to, že majú svoje riešenia. Pridanie .php súboru je jednoduché a stačí ho urobiť iba raz. A práve to má za následok, že na túto zmenu (pravdepodobne) zabudneme. Preto vám radím tieto zmeny zapisovať. Prečo? Pretože sa môže stať, že zmenou témy sa zmení aj to, čo sa vôbec meniť nemalo. Hľadať, kde je chyba, vám v tomto prípade môže zabrať aj celé hodiny. Okrem vedenia „zoznamu zmien“ si tiež nezabudnite skontrolovať rýchlosť načítania stránky po každej zmene. Napríklad na tools.pingdom.
2.) Uistite sa, že vaša nová téma je widget-ready
Jedným z najčastejšie prispôsobovaných elementov na webstránke bývajú slajder widgety. V nich sa vykonáva množstvo zmien, od prispôsobovania textu, obrázkov až po prispôsobovanie linkov. Ak by nastal prípad, že vaša nová téma by nebola widget – enabled, všetky zmeny, ktoré ste v slajder widgetoch urobili by ste mohli stratiť. V tomto prípade platí, že všetko, čo zmeníte v sidebar.php súbore starej témy bude prepísané. Nezabudnite preto skontrolovať, či ste všetky tieto kódy pridali do sidebaru novej témy. Je to veľmi dôležité.
3.) Informácie z Google Analytics hodné zlata
Väčšina z vás si asi nevie predstaviť WordPress stránku bez Google Analytics alebo nejakého iného podobného nástroja. Pokiaľ však využívate Google Analytics, pri zmene témy nezabudnite skopírovať tracking codes aj do novej témy. Tak jednoduchá vec, no koľkí z vás na ňu zabudli. Alebo si pridajte kód Google Analytics prostredníctvom modulu.
4.) Pravidelné zálohy
Zálohy si zvyknite robiť pravidelne. Už nikdy sa nebudete musieť trápiť tým, že ste stratili dôležitý obsah. Preventívne zálohujte súbory, moduly aj databázy. Netvrdím, že sa niečo musí bezpodmienečne stať a pokaziť, ale načo pokúšať? Pri vytváraní záloh dobre poslúži platený modul Backup Buddy, ktorý urobí všetky potrebné zálohy za vás. Nebudete ich tak musieť robiť manuálne.
5.) Režim údržby
Pravdepodobne nechcete, aby návštevníci vašej stránky videli stav uprostred zmeny témy za druhú. Tieto zmeny preto nerobte „naživo“. Režim údržby zapnite na 15-20 minút. To by vám malo stačiť na to, aby ste si boli istí, že všetko funguje tak, ako má. Akonáhle budete mať režim aktivovaný, môžete sa pustiť do zmien. Môžete na to použiť free modul Comming Soon.
6.) Testujte všetky funkcionality a moduly
V momente, kedy budete mať aktivovanú novú tému, uistite sa, že všetky funkcie a moduly pracujú tak, ako majú. Pri tomto bode by sa vám mohol hodiť zoznam z bodu 1. Buďte si istí, že všetko naozaj pracuje tak, ako má.
7.) Pravdepodobnosť výskytu chýb
Ak už máte novú tému aktívnu, môžete vypnúť režim údržby. V prípade, ak máte blog, napíšte o tejto zmene príspevok. Tiež môžete svojich čitateľov upozorniť na to, že so zmenami sa na stránke môžu prejaviť aj nejaké chyby. Pokojne napríklad vyzvite návštevníkov, aby váš blog testovali a tým pádom pomohli k rýchlejšiemu odstráneniu chýb. Ak sa stane, že nájdete problém, ktorý bude pravdepodobe v téme, kontaktujte vývojárov témy. V prípade, že ste si za tému zaplatili, chybu by mali opraviť zadarmo.
8.) Testujte čas načítania stránky
Porovnajte čas načítania stránky zo starej témy s načítaním stránky na téme novej. Štandardne vám k tomu poslúži tools.pingdom.
9.) Monitorujte bounce rate
Pri prepnutí témy sa pozrite na to, ako to s vaším bounce rate alebo mierou odchodu vyzerá. Ak je vyššia ako ste boli zvyknutí, budete musieť popracovať na zmenách. Pridajte widgety alebo lepšie call-to-action pre nových čitateľov.
10.) Počúvajte svojich návštevníkov
Posledná rada znie, počúvajte a komunikujte so svojimi fanúšikmi. Pýtajte sa ich na názor a to, čo povedia, si v hlave starostlivo zvážte.
Pokiaľ patríte medzi pokročilejších používateľov WordPress, možno ešte jedna rada na záver. Zmeny odporúčam robiť cez custom CSS alebo child tému.
Ako vidíte, zmeniť tému nie je problém. Problém môže nastať až po zmene. Treba myslieť na to, čo môže takáto jedna zmena vyvolať a treba na to byť pripravený. Dúfam, že vám tento môj checklist pomôže a že napríklad aj vďaka nemu predídete všetkým prípadným problémom, ktoré na vás pri zmene striehnu.
Dobrý deň
Prosím Vás o radu k możno dvom nesúviacim témam. Ako sa dajú nastaviť okraje a textová časť? V ktorom plugíne na galériu je možné zabezpečiť obrázky proti sťahovaniu. Ďakujem. Robert
Vďaka za vašu správu. Podporu nájdete na fóre http://sk.forums.wordpress.org alebo vo WordPress skupinách na Facebooku https://wp.sk/meetup/.
Fajn článok 😉 Zvažujem zmenu témy, lebo tú tému čo mám (Cosmetico), prestal autor riešiť pred 5 rokmi. Len mám mierne obavy, aby sa pri prechode nič nepokazilo (URL, kategórie…).