Ako nainštalovať Google Analytics vo WordPress

Chcete poznať návštevnosť svojej stránky? Nainštalujte si Google Analytics do WordPress a sledujte štatistiky priamo z administrácie webu.

Ako si nainštalovať Google Analytics vo WordPress

Čo je to Google Analytics

Google Analytics (GA) je webový nástroj pre každého, kto potrebuje zbierať a analyzovať informácie o návštevníkoch svojej webovej stránky. Vďaka GA sa dozviete, kto vašu stránku navštevuje, odkiaľ jej návštevníci prišli, či u vás niečo nakúpili alebo to, čo na vašej stránke robili.

Zozbierané informácie vám prezradia viac o geografickej polohe návštevníkov, aký používajú prehliadač, rozlíšenie obrazovky a mnoho iných užitočných informácií.

Čo všetko môžete sledovať?

GA zaznamenáva mnoho dôležitých údajov. Za zmienku stojí napríklad:

  • kto navštívil vaše webové stránky
  • aká je geografická poloha vášho publika
  • aký prehliadač bol použitý
  • aký bol jazyk prehliadača
  • aké bolo rozlíšenie obrazovky
  • či išlo o mobil alebo desktop
  • čo robia návštevníci na vašej webovej stránke
  • kedy máte najviac návštevníkov
  • odkiaľ prišli návštevníci na vašu stránku

Na čo tieto informácie využijete?

Google Analytics vďaka jeho všestrannosti využijú stránky s rôznym zameraním od e-shopu cez bloggerov až po online noviny či časopisy. Tento nástroj poskytuje dôležité informácie pre optimalizáciu webu či reklamnej kampane.

Vďaka tomu, že spoznáte správanie vašich zákazníkov na stránke, rozlíšite vašu cieľovú skupinu spomedzi všetkých návštevníkov internetu. Budete lepšie rozumieť tomu, aký obsah ich zaujíma a aké majú nákupné či iné očakávania.

Pomôže pri úprave dizajnu

Zozbierané údaje sú dôležité pre návrhy úpravy dizajnu webu či prispôsobenie jeho rozlíšenia tak, aby to návštevníkom stránky viac vyhovovalo. Ak napríklad zistíte, že väčšina vašich používateľov nepoužíva podporu Flash, budete vedieť, že na web nemáte pridávať obsah, ktorý tento zásuvný model využíva.

Pomáha zlepšovať obsah

Vďaka informáciám o aktivite návštevníkov webu zistíte, aký obsah ľudí naozaj zaujíma. Pomôže vám to pri pridávaní nových článkov. Znížite tak počet odchodov zo stránky a zvýšite počet jej zobrazení.

Zistíte, kedy je najvhodnejšie pridávať nový obsah

GA zbiera údaje o návštevnosti počas celého dňa. Zistíte tak, v ktorom čase je návštevnosť webu najväčšia. Na tento čas si potom môžete naplánovať pridanie nového obsahu.

Linkbuilding

Zozbierané údaje obsahujú aj informácie o tom, ako ľudia vašu stránku našli. Či už cez vyhľadávače, sociálne siete alebo cez priame odkazy. Pomôže vám to pri vytváraní nových odkazov vedúcich na vašu stránku z iných webov.

💡 Tip: Pre rýchly web ⏱ je kľúčové vybrať si správny hosting. Odporúčam vsadiť na overenú kvalitu ➡️ WebSupport, Webglobe alebo Hostcreators.

Ako sa registrovať do Google Analytics

GA je dostupná pre každého zadarmo. Na jej používanie potrebujete len Google účet alebo Gmail. Registráciu vykonáte niekoľkými jednoduchými krokmi.

1. Prihláste sa do svojho účtu

Ako prvé prejdite na stránku Google Analytics na tomto linku. Tu sa prihlásite do svojho Google účtu. Ak ešte účet Google nemáte, budete si ho musieť najskôr vytvoriť:

Ako sa prihlásiť do služby Google Analytics
Ako sa prihlásiť do služby GA

2. Registrácia do Google Analytics

Po prihlásení sa dostanete na nasledujúcu stránku, kde sa dozviete, ako bude vyzerať celý proces:

Registrácia do služby Google Analytics
Registrácia do služby Google Analytics

Pre pokračovanie kliknite na Zaregistrovať sa.

3. Zadajte svoje údaje

Pred vami je stránka, kde budete potrebovať vyplniť svoje údaje. Ako prvé si vyberte voľbu Webové stránky.

Ďalej zadáte názov účtu. To znamená, že zadáte názov profilu služby GA pre vašu webovú stránku či viacero stránok, ktoré chcete sledovať. Potom vyplňte aj ostatné údaje ako názov webovej stránky, jej URL adresa, odvetvie, krajina a časové pásmo.

Nakoniec kliknite na tlačidlo Získať identifikátor sledovania. Nájdete ho naspodku stránky.

Pridanie webstránky do GA
Pridanie webstránky do GA

Pre dokončenie budete vyzvaný na odsúhlasenie s podmienkami služby Google Analytics.

4. Kód sledovania

Na stránke, ktorá je na obrázku, si skopírujte váš kód sledovania. Budete ho potrebovať zadať na vašej WordPress stránke.

Získanie kódu sledovania
Získanie kódu sledovania

Stránku s kódom si zatiaľ nechajte otvorenú, aby ste mali kód k dispozícii. Ak kartu zavriete a budete váš kód neskôr potrebovať, získate ho po prihlásení do Google účtu. Prejdite do časti Spravovať účet -> Informácie o sledovaní -> Kód sledovania.

💡 Tip na WordPress šablóny: z prémiových šablón mám dobré skúsenosti so šablónami Divi, Avada a s nástrojom na tvorbu stránok Elementor.

Inštalácia Google Analytics cez plugin MonsterInsights

MonsterInsights si môžete zaobstarať ako prémiový plugin alebo bezplatnú verziu. Prémiová verzia je obohatená o niektoré funkcie ako sledovanie reklám, sledovanie zobrazenia podstránok podľa autora či sledovanie populárnych príspevkov a stránok.

Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights

Ďalej je uvedený postup inštalácie Google Analytics cez bezplatnú verziu pluginu MonsterInsights, ktorú nájdete vo WordPress repozitári pod názvom Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights.

Postup si prejdeme v niekoľkých krokoch:

1. Nainštalujte si plugin MonsterInsights

Ako prvé si nainštalujte plugin MonsterInsights. Nový plugin nainštalujete po prihlásení do administrácie stránky pod možnosťou Pluginy › Pridať nový. Po aktivácii pluginu budete presmerovaný na stránku na nasledujúcom obrázku. Zároveň sa v menu stránky vytvorí nová položka Insights.

Inštalácia pluginu MonsterInsights
Inštalácia pluginu MonsterInsights

Na tejto stránke si vyberiete kategóriu vášho webu. Kliknite na Save and Continue.

Na nasledujúcej stránke kliknite na Connect MonsterInsights.

2. Nastavenie Google účtu

Teraz sa vám zobrazuje stránka s účtami Google. Budete sa musieť prihlásiť alebo, ak ste už prihlásený, vybrať Google účet.

Ďalším krokom je povolenie prístupu pre plugin MonsterInsights k účtu GA. Pre povolenie kliknite na tlačidlo Allow.

Teraz vyberiete profil, ktorý chcete sledovať. Vyberte svoju internetovú stránku a kliknite na Complete Connection.

3. Nastavenia pre stránku

Po nainštalovaní pluginu na váš web si vyberiete odporúčané nastavenia pre stránku. Na väčšine webov je najlepšou voľbou ponechať predvolené nastavenia. Ak však používate plugin pre affiliate linky, pridajte aj sledovanie odkazov. Nastavenia uložíte kliknutím na tlačidlo Save and Continue.

Ak chcete prejsť na platenú verziu MonsterInsights, môžete tak urobiť na nasledujúcej stránke. Ak chcete používať bezplatnú verziu, jednoducho tento krok preskočíte kliknutím na Save and Continue.

4. Inštalácia WPForms (voliteľné)

Teraz ste sa dostali na stránku, kde si môžete vybrať, či si chcete nainštalovať plugin WPForms, ktorý sa používa na vytvorenie kontaktných formulárov. Ak ho používať nechcete, tento krok môžete preskočiť.

Teraz ste si MonsterInsights úspešne nainštalovali. O nejaký čas budete mať k dispozícii prvé výsledky sledovania stránky. Pre dokončenie kliknite na Finish Setup & Exit Wizard.

Zobrazovanie prehľadov GA

Prehľady GA budete mať k dispozícii kedykoľvek pri návšteve vašej stránky. Stačí, keď prejdete do jej administrácie. Svoje prehľady nájdete pod položkou Insights.

Zobrazovanie štatistík (dashboard)
Zobrazovanie štatistík (dashboard)
💡 Chcete rýchlejšiu ⏱ webstránku? Rýchlosť webstránky je dôležitá pre návštevníkov a aj z hľadiska SEO. Najlepšie výsledky som dosiahol s pluginom WP Rocket, ktorý jednoznačne odporúčam.

Pridanie Google Analytics cez plugin Headers and Footers

Pre sledovanie prehľadov Google Analytics môžete použiť aj plugin Insert Headers and Footers. Tento plugin okrem vloženia kódu Google Analytics umožňuje vložiť aj vlastné CSS či iné kódy do hlavičky a päty WordPress stránky.

Ako prvé si nainštalujte plugin Headers and Footers. Po inštalácii a aktivácii pluginu si kód Google Analytics vložíte na stránke administrácie Nastavenia »Vložiť stránku záhlavia a päty.

Plugin Insert Headers and Footers
Plugin Insert Headers and Footers

Inštalácia GA bez použitia pluginu

Pridanie kódu do header.php

Jeden zo spôsobov, ktorý môžete použiť, je vloženie kódu do súboru header.php. Tento spôsob sa odporúča, len ak viete pracovať s kódmi stránky.

Ak kód sledovania vložíte do hlavičky, načíta sa na každej stránke. Pri používaní child theme nezabudnite, že tieto zmeny je potrebné urobiť práve v child theme. Aby sa vám pri aktualizácii stránky nestratili.

Kód Google Analytics, ktorý ste si skopírovali, vložíte do súboru header.php za <body>. Zmeny si uložte na serveri.

Pridanie kódu cez súbor funkcií

Kód Google Analytics môžete pridať aj do súboru function.php témy. Vďaka tomu sa kód pridá na každú podstránku webu.

function vj_google_analytics() { ?>
  <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-11111111-1">
</script>
  <script>
    window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
    gtag('js', new Date());
    gtag('config', 'UA-11111111-1');
  </script>
  <?php
  }
  
add_action( 'wp_head', 'vj_google_analytics', 10 );

Pokiaľ vlastníte eshop, prečítajte si tento Návod ako nainštalovať Google Analytics vo WooCommerce.

🤷‍♂️ Neviete si rady? Pozrite si služby, ktoré vieme zabezpečiť.
Pomohol vám tento článok? Podporte nás 🧡
WordPress Návod v PDF

8 Komentáre

  1. Dobrý deň.
    Ďakujem za podrobný návod.
    Chcem sa spýtať, existuje nejaký plugin na sledovanie návštevy stránok aby ma napr. upozornil zvukovým pípnutím že je návštevník na mojej stránke?
    Viem že v Google analytics sa dá pozrieť koľko ľudí je v reálnom čase na stránke, ale toto som tam nenašiel.
    Ďakujem

    • Dobrý deň,

      nepoznám žiaden plugin, ktorý by to dokázal. Skúšal som ho aj nájsť, no nepodarilo sa.

  2. Ahoj Vladimír,
    ďakujem za všetky články a info, ktoré robíš – som len WP amatér, čiže každá dobrá rada hodná zlata:-)Mám jednu otázku ohľadom odchádzajúcich linkov. Vysvetlím na príklade:Klient si u mňa zadá PR článok a v ňom 3 linky na jeho stránku. Po mesiaci chce vyhodnotenie. Pošlem mu počet prečítaní a počet preklikov odo mňa na jeho stránku, čo ukazujú štatistiky priamo v admine WP. Bolo tam 80 preklikov… Klient však oponuje, že neeviduje v google analytics žiadne prekliky odo mňa. Všimol som si to aj pri niektorých iných článkoch, kde som si bol schopný to overiť na oboch stranách.
    nakoľko sú podľa teba štatistiky priamo vo WP objektívne? A kde mohla vzniknúť taká veľká odchýlka – keby to bolo pár preklikov, hore-dolu, ale 80 odchádzajúcich vo WP a na strane klienta v GA žiadny…to je príliš veľký rozdiel:-)Ťažko ho potom presvedčím o efektivite článku, ak si to on nevie pozitívne zhodnotiť.
    Ak by si mal akýkoľvek tip, nápad, vysvetlenie, budem rád.Všetko dobré, Milan. 

    • Ahoj Milan,
      ďakujem za pochvalu ?
      Najskôr mi skús prosím povedať, cez čo presne pozeráš štatistiky priamo v admine. WP sám o sebe to nedokáže. Tak tipujem, že to robíš cez jetpack alebo nejaký iný plugin.

    • Ťažko povedať, či to jetpack meria správne, ale tiež si myslím, že by tam nemali byť až také rozdiely. Jedna vec, čo mi napadla – že možno sú niektoré prekliky od robotov a GA ich filtruje.
      Ja by som si vypýtal prístupy do google analytics, spravil pár preklikov na test a overil si, či sa objavia v GA.

    • Vladimír, ďakujem, nikto z klientov nedá prístup do GA:-)
      takže to môžem skúsiť len tam, kde sú moje stránky a prekliky na vlastné…
      Roboty neviem – do toho až tak nevidím, ale taký veľký rozdiel by nemal byť. Viem, prosím ťa, nejako odfiltrovať tie roboty? Aby nedeformovali tie statistiky odchádzajúcich preklikov?

    • Ahoj,
      Dobrý nápad, vyskúšaj si to porovnať na vlastnej stránke. Viac info o rozdieloch v štatistikách medzi jetpack a GA a takisto o filtrovaní robotov nájdeš aj v tomto článku.
      Daj mi potom prosím vedieť k čomu si dospel.

VLOŽIŤ KOMENTÁR

Please enter your comment!
Please enter your name here