Emócia, efektivita, skúsenosť, lojalita. To sú základné ukazovatele UX alebo user experience. V slovenskom preklade používateľskej skúsenosti.
UX pomáha budovaniu spokojnosti zákazníka, k lojalite voči značke a k rozvíjaniu pozitívnych emócií zákazníkov.
Pri otázke rozdielu medzi dobrým a zlým UX si treba uvedomiť to, že zákazníkovi stačí len pár sekúnd na to, aby zistil, či na vašom webe ostane alebo odíde.
Podľa štatistík:
55% firiem robí online UX testovanie. (zdroj)
Až 88% návštevníkov už druhýkrát nenavštívi webstránku pokiaľ na nej mali zlú používateľskú skúsenosť. (zdroj)
UX zahŕňa faktory, ktoré sú kontrolované dizajnérmi a developermi a tiež faktory, ktoré závisia od používateľských preferencií. Tieto faktory zahŕňajú použiteľnosť, prístupnosť, výkon, dizajn, užitočnosť, interakciu a tiež marketing.
Obsah
UX dizajn trendy
Poďme sa pozrieť na konkrétne trendy, ktoré nás budú sprevádzať UX dizajnom v tomto roku:
Objavovanie nového
Zvedavosť je prvotná reakcia návštevníkov pri stretnutí sa s novou webstránkou. Z výskumov vyplýva, že keď sa ľudia rozhodnú vyskúšať niečo nové, ich mozog produkuje väčšie množstvo dopamínu v porovnaní s inými bežnými situáciami. To má za následok, že človek, ktorému návšteva vašej stránky zvýšila obsah dopamínu v krvi sa bude chcieť na vašu stránku opäť vrátiť.
Ako príklad uvediem Spotify.
Všetky elementy sú rozumne usporiadané a dajú sa veľmi rýchlo preskenovať. Ovládanie Spotify pôsobí intuitívne a ľahko na ňom nájdete to, čo hľadáte.
Mikrointerakcie
Mikrointerakcie sú jednoduché momenty vo vnútornom nastavení. Zahŕňajú nastavenia upozornení budíka, mazanie e-mailov či synchonizáciu zariadenia. Sú to maličkosti, ktoré môžu výrazne zvýšiť UX. Používatelia sú každým dňom náročnejší a očakávajú jednoduché, ľahké a efektívne riešenia.
Algoritmus AI UX dizajnu
Vhodným príkladom je webová stránka Netflix. Všetko pracuje na pozadí, na ktorom vám Netflix ponúka filmy podľa vašich osobných preferencií. Súčasťou tohto chodu je aj množstvo rôznych interakcií. Do budúcnosti to vyzerá tak, že takýto algoritmus bude mať na starosti umelá inteligencia.
Slajdery
Opäť som sa dostala k informácii o tom, že slajdery budú na ústupe. Stále sa hovorí o tom, ako zabíjajú konverzie… Tak prečo sú stále také populárne?
Zamyslela som sa nad tým a vyšli mi z toho dve možné odpovede.
– ľudia si myslia, že sú moderné a cool. ( To ale ešte neprináša peniaze).
– ľudia majú pocit, že vďaka slajderom ukážu na homepage víziu a posolstvo svojej značky.
Jakob Nielsen (usability guru) sa vyjadril: “ Slajdre sú ignorované. Ľudia si ich často mýlia s banerom.“
Pozrite sa ako situáciu so slajdermi vyriešil Kissmetrics. Slajder nahradil statickým obrázkom. Do vyhľadávača si môžete zadať URL vašej stránky a skúsiť si, ako Kissmetrics funguje.
Zobrazovanie obsahu
Weboví dizajnéri spolupracujú s copywritermi a riešia, ako čo najzaujímavejším spôsobom zobrazovať obsah. Ľudia si zvykli čítať rôzne blogové príspevky. Pri ich písaní je veľmi dôležité myslieť na to, aby boli ľahko čitateľné a rýchlo preskenovateľné. Z blogového príspevku by tiež mala byť jasná a ľahko pochopiteľná message.
UX dizajn tipy
A teraz konkrétne 10 rýchlych UX tipov, ktoré musíte ovládať:
1.) Kvalitné a veľké obrázky v plnej šírke
Štúdie hovoria o tom, že pri takýchto obrázkoch sa ľudia zastavia a takéto obrázky upútajú ich pozornosť.
2.) Monochromatické farby s kontrastným call-to-action
Potrebujete predsa upútať pozornosť.
3.) Video
O videách sa budeme rozprávať celý rok. Budú prioritou, na ktorú by ste sa rozhodne mali zamerať. Okrem fotiek poskytnite napríklad aj video svojich produktov a sledujte, aký to celé bude mať účinok.
4.) Navigácia
Menej je viac. Zamerajte sa na prioritnú navigáciu. Smerujte ľudí tam, kam chcete, aby prišli. Neposkytujte až príliš veľa možností. Môže sa potom stať, že návštevník si nezvolí ani jednu.
5.) Card design
Popri flat dizajne, material dizajne sa do pozornosti dostáva aj card dizajn. Kartové rozloženie stránky skvelo demonštruje napríklad Pinterest. Pomáha pri organizovaní veľkého množstva obsahu na webstránke. Často sa využíva najmä pri e-shopoch.
6.) Viac scrollovať, ako klikať
Trendom je vytvárať scrollovateľné stránky. Klikať sa už nikomu nechce. Scrollovanie je intuitívne, dodáva dynamiku a v neposlednom rade znižuje čas načítania stránky.
7.) Typografia
Okrem obrázkov sa zamerajte aj na písmo. Aj to dokáže vykúzliť zázraky, pokiaľ ho viete využiť kreatívne.
8.) Ikony namiesto textu
Skvelá náhrada namiesto komplikovaných obrázkov a dobre známych textových štítkov.
9.) Pohyblivé prvky a mikrointerakcie
Možno na prvý pohľad iba drobnosti, ktoré sú dôležitejšie, ako si myslíte. Skúste si predstaviť, ako by veci fungovali bez nich.
10.) Mobilné zariadenia
Myslite na to, že viac ako 50% webstránok je prezeraných cez mobilné zariadenia.
Na záver
Zamerajte sa na jednu hlavnú funkcionalitu. Dizajnujte pre ľudí a uľahčite im život, ako len najviac to pôjde.