10 tipov ako napísať dobrý článok

„Chcem napísať fakt dobrý článok.“ Povedala mi pred pár dňami kamarátka. V tom momente som sa zamyslela nad slovným spojením „dobrý článok“. Aký je to vlastne dobrý článok? Aké má mať atribúty a podľa čoho sa hodnotí to, či je alebo nie je dostatočne dobrý?

Exituje množstvo rôznych všeobecných tipov, ktorých je dobré sa pri písaní článku pridržiavať. Alfou a omegou dobrého článku je kvalitný obsah a zaujímavé spracovanie témy. Nikto učený z neba nespadol a ako sa vraví, talent je len 10%. Ostatné je tvrdá práca a cvik.

No „dobrý článok“ nie je len o obsahu. Dobrý článok je potrebné, ja tomu vravím, doťuknúť. Na to, aby som moje článku doťukla do zdarného konca mi veľmi pomáha checklist.

Checklist písania článku

Najmä pre tých nepozorných (ako aj ja) som spísala checklist, ktorého sa pridržiavam, keď píšem nový článok. Vďaka checklistu tak predídem stresu, ktorý nastane vtedy, keď dám príspevok „publikovať“ a zistím, čo všetko som zabudla a kde všade sú chyby, ktoré som si nevšimla.

Poďme na to postupne. Najskôr si povedzme, čo všetko by teda mal dobrý článok obsahovať a potom budeme kontrolovať.

1.) Dobrá téma a dôležité kľúčové slová

Snažte sa vybrať aktuálnu a zaujímavú tému, do ktorej vložíte svoje názory, postrehy a nové skutočnosti. Pri tom, ako budete písať, stále myslite aj na spomenuté kľúčové slová. Používajte ich samozrejme prirodzene. Nie ako robot.

2.) Nadpisy a podnadpisy

Nadpisy sú tak trochu alchýmia. Často práve nadpis rozhoduje o tom, či čitateľ na článok klikne alebo bude hľadať niečo iné. Možno, lepší nadpis.

To isté platí aj v prípade podnadpisov.

Skúšajte a pozorujte, ako reagujú čitatelia. Vyhodnoťte si na aké nadpisy najviac reagujú, kde najviac klikajú. Pýtajte sa, či to bolo dobre zvolenou témou alebo magickou hrou so slovíčkami.

Platí zásada, že čitateľa by ste nemali titulkom vyslovene zavádzať. Nepíšete predsa bulvár. V nadpise by však mala byť spomenutá hlavná myšlienka celého článku.

Nadpis môže byť aj otázka, ktorá vyvolá v čitateľovi zvedavosť. Svoju zvedavosť upokojí čitateľ tak, že klikne na článok a vyhľadá v ňom odpovede. Do istej miery fungujú aj čísla v nadpise:

  • 10 spôsobov ako ….
  • 7 tipov ako ….

Do istej miery hovorím preto lebo na wp.sk to neplatí vždy, iba v niektorých špecifických prípadoch.

3.) Správne formátovanie

Typ formátovania závisí od konkrétneho blogového príspevku. Formátovania sa teda pokojne môžu líšiť. Držte sa používania nadpisov a podnadpisov (H2, H3, .. ).

Nezabúdajte na používanie boldu a kurzívy. Viem, že chcete pritiahnuť pozornosť na niektoré špeciálne časti v texte, no farebnosť textu nemusí vyzerať ako v reklame na Skittles.

4. ) Meta popis

Meta popis slúži ako zhrnutie, ktoré sa zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Slúži ako krátky popis obsahu stránky. Meta popis by nemal byť dlhší ako 160 znakov (vrátane medzier).

Nie vždy je možné písať ku každej podstránke na webe meta popis. Najmä, ak ide o veľký web. Meta popis teda nie je nevyhnutný, no ak môžete, napíšte ho.

5.) Vizuálne prvky

Každý článok by mal obsahovať aspoň 1 obrázok alebo iné médium. Napríklad video, audio alebo inforgrafiku. Tieto média zlepšujú zážitok z čítania a podporujú zdieľanie.

V tomto prípade sa tiež oplatí dobre poznaž svojho čitateľa. Potom lepšie vyhodnostíte, ktoré médiá mu lepšie vyhovujú, na čo najlepšie reaguje.

6. ) Záver a call-to-action

V závere by ste mali zhrnúť to, na čo sme prišli a čo z toho vyplýva. Call-to-action, v prípade blogu, akým je napríklad aj wp.sk sa myslia komentáre a výzva k rozprúdeniu a zapojeniu sa do diskusie.

7.) Spätné odkazy

Skontrolujte, či všetky spätné odkazy ktoré máte umiestnené v článku sú funkčné. Okrem toho si dávajte pozor, aby ste odkazovali na relevantné stránky s relevantným obsahom. V opačnom prípade sa môže stať, že Google na to príde a vy klesnete v jeho očiach a tým pádom aj vo vyhľadávaní.

8.) Kategórie a tagy

Hlavnou úlohou kategórií je to, okrem toho, že kategorizujú obsah aj to, že pomáhajú vyhľadávačom komunikovať základné pojmy a koncept o ktorom píšete.

9.) Editácia a kontrola

Bez ohľadu na to, koľkokrát ste si článok prešli, nikdy si nezabudnite pozrieť článok cez „náhľad“. Je to najlepší spôsob ako si článok skontrolovať. Celý obsah uvidíte v širších súvislostiach. Lepšie uvidíte štruktúru a aj to, či sa všetky médiá zobrazujú tak, ako ste chceli.

Sem-tam je dobré dať článok skontrolovať nezávislej osobe. Veď to poznáte. Ak pozerám článok už 36466x, niektoré chyby a preklepy ľahko prehliadnem.

10.) Plánovanie

Pokiaľ nezvyknete články ihneď uverejňovať, po dokončení kontroly nezabudnite naplánovať uverejnenie.

Ako napísať článok – zhrnutie

Toto je 10 bodov, ktorých sa od písania článku až po jeho uverejnenie pridržiavam.

To, prečo si myslím, že takýto checklist má zmysel je najmä to, že je dôležité mať vo veciach systém. Checklist využívam všade. Pomáha mi pracovať efektívnejšie.

Publikované
Kategória: Návody

Patrícia Somorovská

Junior marketing a blogging at Webikon. Študentka marketingovej komunikácie sa okrem marketingu a copywritingu venuje aj maľovaniu a foteniu. Viac ako kino ju bavia galérie a cestovanie.

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *