Inbound vs Outbound marketing: rozdiely

Povedzme si to otvorene. Už viac nemá zmysel podceňovať silu, ktorou dnes marketing disponuje. Nerobte z neho nutné zlo alebo dokonca nepriateľa. Spravte z neho svojho spojenca a spolupracujte s ním. Ak spravíte dobrý marketing, pomôže vám. Ak spravíte zlý marketing, môže vám uškodiť viac, ako si myslíte. Horšie ako žiadny marketing je v tomto prípade už len zlý marketing.

Poďme sa ale rozprávať konkrétnejšie. Pojmy indound a outbound marketing sa vám môžu zdať cudzie, no v skutočnosti je viac ako pravdepodobné, že jednu z týchto metód preferujete vo svojich marketingových riešeniach aj vy. V anglickej verzii je inbound marketing definovaný ako “ creating and sharing content with the world.” Vo voľnom preklade hovoríme o tom, že inbound marketing je o vytváraní a zdieľaní obsahu so svetom. O inbound marketingu sa začalo hlasnejšie hovoriť v roku 2006, ako o efektívnej metóde v oblasti online marketingu.

Aké sú rozdiely medzi inbound a outbound marketingom?

Kľúčovým aspektom pri inbound marketingu je vytváranie zaujímavého obsahu. Výsledkom publikovania zaujímavého obsahu by malo byť získanie a pritiahnutie  pozornosti zákazníka. Pozor, nie však hociakého. Takého, ktorý v našom obsahu nájde presne to, čo hľadá.

Inbound marketing je špecifický využívaním blogových príspevkov, videí, ekníh, newsletterov, SEO optimalizácie a PPC. Všetko sú to nástroje, ktoré nám pomáhajú vytvárať povedomia o značke, komunikovať a budovať vzťahu so zákazníkom.

Na druhú stranu, outbound marketing funguje cestou reklamy (ATL a BTL), PR a cestou predaja. Pri tejto forme sa často stretávame s prílišným nátlakom, spamom, direct mailingom či telemarketingom, ktorý funguje naozaj minimálne. Veľkým problémom kampaní outbound marketingu je aj to, že bývajú jednosmerné a ako som už spomenula zbytočne nátlakové.

Už máte určite jasno v tom, ku ktorému, či inbound alebo outbound marketingu sa v rámci svojej stratégie prikloníte.

bench-press-1013857_640

Existuje 8 hlavných elementov, ktoré sú pre spôsob fungovania inbound marketingu špecifické:

Pritiahnuť pozornosť, zaujať

Na vašu stránku chcete priviesť tých správnych ľudí. Tých, ktorí sa na ňu budú pravidelne a radi vracať a tých, ktorí na nej vykonajú požadovanú akciu. Spôsob, akým je to možné docieliť je začať pravidelne blogovať, nastaviť funkčné SEO a zapojiť sa do komunikácie na sociálnych sieťach. Zdieľajte na nich kvalitný obsah, ktorí budú vaši fanúšikovia dobrovoľne a radi posúvať ďalej. Prihovárajte sa im ich prirodzenou rečou a snažte sa vyzívať ich k akcii.

Udržanie pozornosti

Ďalším dôležitým aspektom je udržanie zákazníka. K tomu vám dopomôžu call-to-action, výzvy k odoberaniu newsletteru či optimalizované landing pages.

Blízkosť

Teraz budete potrebovať zmeniť potenciálneho zákazníka na zákazníka alebo pravidelného zákazníka. To môžete urobiť cestou CRM, pravidelnou komunikáciou a pripomínaním sa.

Potešte svojho zákazníka

Čitateľov potešte, prekvapte, pripravte pre nich niečo jedinečné a nezabudnite ich odmeniť. Čo najviac ich zapojte do komunikácie. Na to veľmi dobre poslúžia sociálne siete.Snažte sa ponúknuť zákazníkom to, čo hľadajú. A čo je úplne najdôležitejšie, počúvajte svojich zákazníkov!

Nachystajte si content plan ešte predtým ako začnete.

Predtým ako sa pustíte do vytvárania alebo redizajnovania webovej stránky, v prvom rade si prichystajte obsah, ktorý na svoju web stránku zavesíte. Často sa stáva, že obsah býva zanedbávaný a neprikladá sa mu dostatočná dôležitosť. Treba si uvedomiť, že už dávno sa skončili tie časy, kedy na obsahu nezáleží. Ľudia sú stále náročnejší. Vyžadujú kvalitný obsah, z ktorého sa dozvedia tie informácie, ktoré hľadajú a ktoré sľubujete, že im poskytnete. Zároveň by mal byť obsah pútavý a zaujímavo napísaný. Áno, viem, že toto všetko sú veci, ktoré ste už určite počuli, ale ruku na srdce, naozaj sa nimi aj riadite?

Responzívny dizajn nesmie chýbať

Kľúčovým aspektom pri tvorbe nového webu je optimalizácia pre mobilné zariadenia. Dnes už viac ako polovica používateľov prezerá webové stránky na mobilných zariadeniach. Vytvorenie mobilnej verzie vašej webstránky je teda nutnosť. Niektoré WordPress témy túto možnosť priamo ponúkajú. To, či je to možné aj pri tej vašej je dobré zistiť si už na začiatku.

Kontakt umiestnite na viditeľné miesto

Kontaktné údaje umiestnite tak, aby ich návštevníci webu nemuseli pracne vyhľadávať. Umiestnite ich tak, aby boli jasne viditeľné. Na web nezabudnite okrem kontaktných údajov umiestniť aj kontaktný formulár, pomocou ktorého vás budú môcť návštevníci webovej stránky rýchlo, ľahko a ihneď kontaktovať. Nezabúdajte na pravidlo, že človek pri vypĺňaní formuláru nestrávi hodiny a možno ani minúty. Vypýtajte si od neho naozaj len tie najzákladnejšie údaje.

Zdieľanie na sociálnych sieťach

Sociálne siete zohrávajú dôležitú úlohu v akejkoľvek marketingovej stratégii. Vytvorte si na Facebooku účet pre vašu webstránku. Tento účet prepojte s webovou stránkou. Na nej dajte čitateľom možnosť zdieľať a lajkovať váš obsah. Pomôže Vám s tým viacero modulov. (príklady)

Pevne verím, že odteraz už pre vás pojmy inbound a outbound marketing budú ľahšie definovateľné. Na druhú stranu, myslím si, že nie je dôležité, či viete svoju marketingovú stratégiu odborne nazvať. Dôležité je, aby ste vy sami mali jasno v tom, čo chcete dosiahnuť a samozrejme ako to chcete dosiahnuť.

Ktorý typ marketingu využívate vo svojom podnikaní vy? Budem rada, ak sa s nami o svoje skúsenosti podelíte v komentároch pod článkom. 🙂

Publikované
Kategória: Návody

Patrícia Somorovská

Junior marketing a blogging at Webikon. Študentka marketingovej komunikácie sa okrem marketingu a copywritingu venuje aj maľovaniu a foteniu. Viac ako kino ju bavia galérie a cestovanie.

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *