Ako si vybrať vhodnú platobnú bránu

Ak práve pracujete na nastaveniach e-shopu, alebo sa na to ešte len chystáte, súčasťou tohto procesu by malo byť aj akceptovanie platieb vašich zákazníkov. Pokiaľ predpokladáme, že chcete, aby váš e-shop predával 🙂 K tomu, aby bol tento proces úspešný, budete okrem atraktívnej ponuky a výberu potrebovať aj platobnú bránu. Vďaka platobnej bráne viete zákazníkom platbu za produkty značne uľahčiť. Výber tej, ktorá vám bude najviac vyhovovať, môže zabrať nejaký ten čas, no správnym nastavením kritérií tento výberový proces značne uľahčíte.

Poďme sa pozrieť na to, ako tú najlepšiu platobnú bránu, so zameraním sa na uvedenie nového e-shopu, nájsť. Ak googlite informácie o platobných bránach a doklikali ste sa až sem, pravdepodobne už viete, že platobnú bránu nevyhnutne potrebujete. Otázkou už iba ostáva, aké má mať vlastnosti.

Na začiatok si ujasnime, čo to platobná brána je?

“Platobná brána je aplikácia, ktorá umožňuje, aby platby od zákazníkov bezpečne prebehli. V praxi to znamená, že v momente, kedy zákazník klikne na “objednať”, platobná brána je to, čo spracuje ďalšie kroky. Overuje správnosť informácií, spôsob, schvaľovanie žiadostí a následné vygenerovanie potvrdzovacieho čísla a pokračovanie objednávky. “ Toľko k teórii.

Bez platobnej brány váš e-shop nie je schopný akceptovať online platby.

Teraz poďme zistiť, ktorá platobná brána bude pre váš e-shop najlepšia. Proces rozhodovania si značne uľahčíte, ak budete dostatočne informovaní o možnostiach platobných brán a o ich typoch.

Platobné brány môžu byť buď takzvané off – site alebo môžu byť integrované do vášho obchodu. Porovnáme si výhody oboch typov.

Off – site platobné brány

Ak poznáte Pay Pal, budete vedieť o čom hovorím. Takýmto platobným bránam sa hovorí aj “hosted payment gateway”, v slovenskom preklade niečo v zmysle “hosťovská platobná brána”, čo nie je práve najprofesionálnejší spôsob prekladu, preto sa budem držať radšej anglickej verzie.  Off – site platobná brána, ako je napr. Pay Pal. Ten presmeruje zákazníkov na platformu platobného procesora s názvom Pay Pal, do ktorého vložíte svoje platobné údaje. Výhodou je, že poskytovateľ off – site platobnej brány je zodpovedný za všetky PCI dodržiavania predpisov a zabezpečovanie dát. To znamená – pre vás o starosť menej. A čím menej starostí, tým menej problémov. Veď to poznáme. Na druhú stranu, Pay Pal je spojený s vyššími poplatkami.

Pár tienistých stránok tu však je. V niektorých krajinách nie sú off – site brány považované za dôveryhodné, v iných na ne zas nedajú dopustiť. Napríklad na Slovensku je Pay Pal pre ľudí pomerne neznámy, čo vyvoláva nedôveru. Ďalším z negatív je aj to, že nie je dostupný v slovenskom jazyku. Preto sa riaďte svojimi zákazníkmi a počúvajte čo chcú. Poskytnite im riešenie, ktorému budú dôverovať, prípadne poznať z iných, vašich už existujúcich e-shopov. Pokiaľ máte e-shop zameraný na slovenského zákazníka a platby uskutočňujete prevažne v rámci republiky, Pay Pal pre vás nie je najvhodnejším riešením. Inak by tomu bolo, ak pôsobíte na medzinárodnom trhu a platby uskutočňujete v rámci viacerých štátov.

Výhodou je, že k platbe prostrednícvom Pay Pal nepotrebujete vlastniť platobnú kartu. Aj keď táto výhoda nemá asi až takú veľkú váhu, nakoľko platobnú kartu vlastní už aj malý školák, ktorý veselo platí bezkontaktne za sladkosti v školskom bufete. Odradiť zákazníka môže proces registrácie a overenia všetkých údajov, ktorý sa môže zdať príliš zdĺhavý. Je to však kvôli bezpečnosti.

Platobné brány off – site sú dobrým riešením pre nové obchody, no na druhú stranu môžu potenciálne znížiť konverzie, pokiaľ zákazníci nie sú s týmto systémom úplne ztotožnení.

Platba kartou

Zria­de­nie pla­tob­nej brá­ny pros­tred­níc­tvom plat­by kar­tou je ďalšia možnosť. Ak sa rozhodnete pre túto možnosť, budete potrebovať získať “merchant account” – obchodný účet, čo je špeciálny bankový účet, ktorý vám umožní priamo príjmať platby realizované kreditnou kartou. Nevýhodou môžu byť poplatky spojené s transakciou. Tie má každá banka iné.
Na to, aby platba prebehla bude zákazník potrebovať číslo svojej platobnej karty, dátum jej platnosti a CVV kód na zadnej strane.

Ďaľším spôsobom je platba cez internet banking, ktorá prebehne pomocou prevodného príkazu. Táto služba je poskytovaná bankou. Dôležité je, aby ste mali zmluvu s viacerými bankami. Aby sa platba mohla zrealizovať, musíte podporovať platobný systém banky, v ktorom má váš zákazník účet.

Takéto brány ponúkajú síce bezproblémový proces objednávania, no na druhú stranu, pre vás to znamená ťažšie a aj časovo náročnejšie nastavenie. Práve toto riešenie sa pri slovenských e-shopoch vyskytuje najčastejšie. Výhodou je to, že bude mať schopnosť integrovať sa s bránou, ktorú si vyberiete.

Bezpečnosť je dôležitá. Ak nie je zabezpečenie dostatočné, môžete svojich zákazníkov dostať do nebezpečenstva.

Takmer všetky platobné brány si účtujú určité poplatky, zvyčajne za transakcie, rôzne mesačné poplatky za užívanie …. Sami si platobný proces detailne vyskúšajte. Premýšľajte o tom, ako sa každá brána objaví na vašom e-shope, čo zákazníkovi ponúkne. Podrobne si prejdite všetky nákupné kroky, koľko času vám zabralo dostať obsah do košíka, našli ste košík ľahko? Nepýtate sa príliš veľa? Nie je tento proces zbytočne zdĺhavý?
Integrované brány ponúkajú väčšiu flexibilitu, ako off – site, pretože si na nich nastavíte funkcie podľa seba.

Prijímanie platieb je zásadné. Bez tohto procesu e-shop fungovať nebude. Zostáva už iba vybrať si správnu platobnú bránu a pustiť sa do búrlivých vôd predaja. Dobrou správou je, že všetky tieto spôsoby sú kombinovateľné.

Ktorú možnosť platieb preferujete vy? Máte pocit, že sú ľudia v našich končinách sú voči platbe cez Pay Pal stále nedôverčiví? Podeľte sa s nami o váš názor v komentároch. 🙂

🤷‍♂️ Neviete si rady? Pozrite si služby, ktoré vieme zabezpečiť.
Pomohol vám tento článok? Podporte nás 🧡
WordPress Návod v PDF

VLOŽIŤ KOMENTÁR

Please enter your comment!
Please enter your name here