Posielajte newsletter, na ktorý sa vaši odoberatelia budú tešiť

Newsletter ste už párkrát poslali. Tak prečo máte pocit, že neúčinkuje? Čitateľnosť je nízka a miera kliknutia ešte nižšia? Newsletter možno posielate, ale viac, ako pravidelne skôr náhodne, keď si spomeniete. Toto je snáď tá najčastejšia chyba, ktorú robí väčšina menších, ale často aj väčších firiem. Newsletter neznamená napísať pár viet a vložiť ich do troch odstavcov. Takýto newsletter nikoho nezaujme. Je čas konečne to zmeniť a využiť potenciál newslettera naplno. Naučte sa, ako sa robia newslettre, na ktoré sa vaši odoberatelia budú tešiť a ktoré si aj skutočne prečítajú. 

Prejdime si taktiku, ako na to, čo robiť a čo na druhú stranu nerobiť. Spoločnosť Salesforce zistila, že až 73% marketérov tvrdí, že e-mail marketing tvorí základ ich podnikania.

1. Databáza kontaktov

Prvým dôležitým krokom pri e-mail marketingu je budovanie databázy kontaktov. Zároveň je dôležité vybrať si nástroj, ktorý vám pomôže newsletter vytvoriť. Ja osobne používam mailchimp. Mailchimp je jednoduchý a ľahko sa s ním pracuje. Je veľmi flexibilný a ponúka dostatok možností úprav, či už obrázkov, textu alebo celkového všeobecného nastavenia newslettera.

2. Registrácia a vytvorenie účtu

Ďalším krokom je registrácia a vytvorenie účtu. Po prihlásení je čas na importovanie databázy kontaktov. V prvom rade si vytvorte “List”, teda zoznam kontaktov.

create-list-mailchimp

3. Import

Potom je čas na import už existujúcich alebo nových kontaktov.

import- mailchimp

Kontakty môžete importovať tromi spôsobmi.

import newsletter

Vyberte si, ktorý spôsob vám vyhovuje najviac. Ja najčastejšie importujem kontakty z Excelu. Budovanie databázy kontaktov je dlhodobá záležitosť, ktorá trvá roky. Návštevníkom vašej webstránky ponúknite možnosť zasielania newslettera. Oni sami sa rozhodnú, či vám svoj mail poskytnú alebo nie. Rozhodne sa vyhnite kupovaniu kontaktov alebo násilnej forme ich získavania. Pomôcť vám môže napríklad pop-up. Ten však musíte vedieť správne použiť. Ako na pop-upy sa dozviete aj z nášho článku – Pop–upy. Pravdepodobne ich nemáte radi, ale naozaj fungujú!

4. Vytvorenie novej kampane 

Poďme si vytvoriť prvú kampaň – campaign.

campaign-info-mailchimp

5. Dizajn newsletteru

Na rade je výber šablóny. Mailchimp vám ponúka množstvo rôznych šablón od výmyslu sveta. Vyberať si odporúčam s heslom menej je viac. Odoberateľom pripravte vizuálny zážitok. Jedine tak si získate ich pozornosť. Človek je tvor, ktorý reaguje na vizuálne vnemy. Pripravte si pekné obrázky + trefný text a máte vyhraté. Každý obrázok, ktorý do newslettera chcete pridať môžete upraviť. Zväčšiť, zmenšiť, orezať, orámovať… Nezabudnite, že fotky, ktoré použijete by mali byť vo vyššej kvalite.

Pri vizuálnej stránke ešte ostaneme. Akokoľvek máte radi rôznorodosť fontov a farieb, opatrne. Pekný obrázok je jedna vec, ale dúhová kombinácia farieb a fontov bude pôsobiť odstrašujúco. V tomto prípade platí už raz spomenuté, menej je viac. Pri vytváraní newslettera majte na pamäti to, že newsletter by mal mať minimalistický dizajn a mal by byť prehľadný. Zachovajte podobný dizajn, štýl templatu aj farby.

6. Obsahová stránka

Poďme na obsahovú stránku. zabudnite na slohy a esejovité texty. Tie nikto čítať nebude. Použite priame a trefné vety. Pozor tiež na gramatické chyby. Tie vám tak isto body naviac nepridajú. Nezabudnite v texte linkovať na webovú stránku. Nelinkujte však príliš veľa. Veľa linkov bude pôsobiť neupratane. Preto upriamujte pozornosť na jeden primárny link a na informáciu, ktorú chcete v newsletteri zdeliť.

Zachovajte konzistentnosť newslettera. Vytvorte si vlastný štýl, s ktorým si vás vaši odoberatelia vždy spoja. Na záver newslettera umiestnite prvky call-to-action.

Vždy si nezabudnite skontrolovať, ako newsletter vyzerá na mobile. Viac ako 56% používateľov internetu si prezerá obsah práve na mobile. Preto je dobré mobilné zobrazenie mimoriadne dôležité. Mailchimp má “preview mode”, na ktorom presne uvidíte, ako bude newsletter vyzerať na mobile.

7. Odoslanie newsletteru

Poslednou úlohou pred veľkým odoslaním bude poslať testovací e-mail. A nakoniec, keď máte newsletter skontrolovaný, je čas poslať ho a kliknúť si high 5!

high 5 newsletter

Vytvoriť zaujímavý newsletter, ktorý neskončí ihneď v koši, je tak trochu veda.  Tieto tipy vám pomôžu už viac neurobiť zbytočné chyby, ktorými sa pripravujete o konverzie. Okrem týchto bodov je dôležité aj to, aby ste newsletter posielali naozaj pravidelne. Odoberatelia si na to zvyknú a vy budete “viac na očiach”. Nemajte strach byť trochu kreatívny a vyskúšať napríklad smajlíkov v predmete newslettera.

Nebojte sa urobiť veci inak. Tak tiež je lepšie posielať newsletter z konkrétneho mena. Ľudia si vás tak personalizujú. Pod menom vystupuje osoba. Všetko je to v hlave. Vyvarujte sa teda názvom ako napríklad info@webstránka.sk.  Newsletter neposielajte cez víkend. Je to veľmi častá chyba. Každý je v pondelok v práci zahltený množstvom e-mailov. Váš newsletter sa medzi nimi ľahko stratí. Vhodnejšie dni sú streda alebo štvrtok. A posledná rada na záver, nezabudnite na oslovenie. Na začiatok vložte špeciálny shortcode, vďaka ktorému príde každému jednému odoberateľovi newsletter, ktorý  bude personalizovaný.

Pokiaľ ste doteraz newslettera neprikladali dôležitosť, skúste začať komunikovať so zákazníkmi aj týmto spôsobom. Pre mňa je dobrým príkladom newsletter, ktorý pravidelne posiela kníhkupectvo Martinus.sk. Aj kvôli emocionálnemu vzťahu k tejto značke si knihy kupujem zásadne tam 🙂
newsletter

Aké máte vy skúsenosti s newsletterom? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti v komentároch nižšie 🙂

(V článku sa nachádza affiliate link na mailchimp. Ak si cez tento odkaz niečo objednáte, dostaneme malú províziu a vy tak môžete podporiť slovenskú WordPress komunitu.)

The following two tabs change content below.

Patrícia Somorovská

Junior marketing a blogging at Webikon
Študentka marketingovej komunikácie sa okrem marketingu a copywritingu venuje aj maľovaniu a foteniu. Viac ako kino ju bavia galérie a cestovanie.

6 komentárov


  1. Paráááda! Na takýto článok som čakal dlho!
    Ďakujem veľmi pekne za cenné informácie. Dlho som otáľal, či sa do toho pustiť, no teraz to určite musím vyskúšať 🙂
    Viete mi prosím Vás poradiť, ako vyrobiť ten špeciálny shortcode, aby mal každý mail individuálne oslovenie?
    Ďakujem pekne, majte sa fajn a nenechajte sa odradiť od „mudrlantov“ ktorí na všetko nadávajú a sami nič poriadne urobiť nevedia 🙂

    Aleš.

    Odpovedať

    1. Ahoj Aleš, ďakujem za milú pochvalu 🙂 Fanúšikovia Photo and Traveling sa newsletter určite potešia 🙂
      Čo sa týka toho shortcodu, tak v prípade, ak by si robil newsletter cez mailchimp, tak pri editovaní textu newsletteru existuje funkcia „Merge Tags“, kde si vyberieš spôsob oslovenia (krstné meno, priezvisko, e-mailová adresa .. ) Jednoducho dáš oslovenie a tento tag. Fungovať bude však iba vtedy, ak máš v databáze e-mailových adries aj mená, resp. priezviská 🙂 Ak by si s tým potreboval konkrétnejšie poradiť, kľudne ma kontaktuj.
      Patrícia 🙂

      Odpovedať

  2. Ak je pre vas dobry priklad martinus a robite im tu reklamu, tak som cakal aspon link, alebo ukazku ich newsletterov. Takto je to pre nich len uboha reklama a pre citatelov len bla bla bla bla.

    Odpovedať

    1. Ahoj Martin, v žiadnom prípade tu Martinusu nerobíme reklamu. Marketing, e-mail marketing tohto kníhkupectva je mi sympatický a pre mňa osobne je aj dobrým príkladom. Obrázok, ktorý je v článku je ukážkou jedného konkrétneho newsletteru 🙂

      Odpovedať

  3. nehnevajte sa na mna, ale za taketo odporucania teda pekne dakujem… mam co robit – denne sa odhlasovat z nevyziadanych newsletter-ov – nie to este sa niekam kvoli nim prihlasovat… 20 rokov bojujem proti takymto blbostiam a ono sa to zacina este verejne propagovat – to snad NIE!
    od coho je RSS? tymto akurat podporujete SPAM a spamerov – je to neskutocny bordel

    Odpovedať

    1. nemyslim ze by tento clanok akokolvek podporoval/navadzal/odporucal spamovat. samotny mailchimp pouziva double opt-in a dost starostlivo sleduju, ci nie si spammer (velmi vysoky bounce rate, neexistujuce adresy, spam reporty, nedaju sa importovat genericke adresy ako info@domain atd)

      ofc, posielanie len po predchadzajucom vyslovnom prihlaseni sa na odber – ziadny automaticky subscribe po nakupe a podobne

      Odpovedať

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.