Nastavenie trvalých odkazov patrí k úplne základným východiskovým nastaveniam na webstránke. Na toto základné nastavenie sa však veľmi často zabúda.
Dôležité je uvedomiť si, že nie je trvalý odkaz ako trvalý odkaz. Pred pár dňami som si (nechtiac) vypočula kúsok z úvahy jedného neznámeho pána. Ten sa zamýšľal nad tým, že dobroty musia byť len dobré. Veď sú to dobroty odvodené od slova dobrý. Ale nie priatelia, nemusia. Sú proste aj hnusné dobroty, ktoré chutia zle a nie sú vôbec dobré. Tak je to aj s trvalými odkazmi. Existujú dobré aj zlé trvalé odkazy.
Kde trvalé odkazy hľadať?
To, čo je trvalý odkaz a teda aj to, kde sa nachádza zistíte veľmi jednoducho. Nepochybujem, že to viete, ale opakovanie je matkou múdrosti, však?
Trvalé odkazy sú teda URL adresy individuálnych stránok a článkov. Nemenia sa a sú stále aktívne. Vďaka nim môžete linkovať svoj obsah. Teda posúvať ho ďalej medzi ďalších ľudí.
V tomto príspevku si na trvalé odkazy posvietime trošku detailnejšie. Pozrieme sa na to, ako pracujú, ako môžete meniť ich nastavenie, optimalizovať ich z hľadiska SEO a ukážeme si aj pár pokročilejších nastavení, aby trvalé pracovali na stránke naozaj tak, ako majú.
Poznáme 3 základné tipy trvalých odkazov – permalinkov:
Škaredé trvalé odkazy – UGLY permalinks: Podobu škaredého trvalého odkazu má trvalý odkaz, ktorého štruktúra je vo WordPress vopred predvolená. Je to reťazec znakov, ktorý identifikuje príslušné ID článku.
príklad: http:// www.chcempeknypermalink.sk/?p=138. Z takejto štruktúty trvalého odkazu budeme asi ťažko hádať, čo nám chcel autor v obsahu článku povedať. Škaredé trvalé odkazy sú charakteristické šifrovaním. Skladajú sa najmä z čísiel a nezrozumiteľných náhodných usporiadaní písmen.
Skoro pekné trvalé odkazy – ALMOST PRETTY permalinks: Takéto trvalé odkazy obsahujú index.php, ktorý je umiestnený po názve domény a špecifické indikátory, ktoré sa týkajú príslušného článku.
príklad: http://www.chcempeknypermalink.sk/index.php/yyy/nn/dd/názov-prispevku/
Pekné trvalé odkazy – PRETTY permalinks: Takéto trvalé odkazy sú už bežnou súčasťou WordPress stránok. Pekné trvalé odkazy rozoznáte od škaredých tak, že pri peknom trvalom odkaze nasleduje za názvom domény jasne identifikovaný článok.
príklad: http://www.chcempeknypermalink.sk/2016/01/08/moj-prvy-prispevok/
Premena škaredého trvalého odkazu na pekný nie je vôbec zložitá.
→ Nastavenia (settings) → Trvalé odkazy (permalinks). Potom už iba stačí vybrať z ponúknutých možností štruktúry trvalého odkazu a je to!
V nastaveniach trvalého odkazu si môžete vybrať z viacerých možností:
Plain/predvolený: Je to „škaredý“ zašifrovaný trvalý odkaz.
Day and name/ Deň a názov: V tomto prípade bude mať trvalý odkaz podobu /rok/mesiac/deň/názov článku/.
Month and name/ Mesiac a názov: To je obdobná možnosť ako vyššie, akurát bez informácie o konkrétnom dni.
Numeric/ Poradové číslo: Táto možnosť obsahuje iba ID článku z riadku vo wp_clanky tabuľky databázy.
Post name/ Názov článku: V tejto možnosti bude trvalý odkaz obsahovať iba názov článku. Takýto typ trvalého odkazu je odporúčaný pre väčšinu typov webstránok.
Custom permalink/ Vlastná štruktúra: Posledná možnosť umožňuje identifikovať vlastnú štruktúru trvalého odkazu použitím viacerých tagov dostupných vo WordPress.
WordPress poskytuje 10 tagov štruktúry. Týchto 7 nasledujúcich je najpoužívanejších:
Nezabúdajte, ak budete chcieť skladať svoju vlastnú štruktúru trvalých odkazov, budete do nej musieť zahrnúť buď %postname% alebo %post_id% aby ste mohli cieliť na konkrétny článok.
Ak by ste si chceli vytvoriť vlastnú štruktúru trvalého odkazu, založenú výhradne iba na ID článkov, zadajte nasledujúci tag: /%id/%postname%/
Za zmienku stojí aj to, že si môžete vytvoriť vlastnú kategóriu, ktorá bude oddelená od všetkých ostatných. Kategória sa nazýva „nezaradené“.
Trvalé odkazy by nemali mať peknú štruktúru iba preto, aby sa nám páčili. Ich štruktúra má veľký význam aj z hľadiska SEO. Zaujímavé je, že na tému SEO a trvalých odkazov nájdeme na webe množstvo odkazov s radami a diskusiami. Vševediaci Google hovorí iba jediné – Vytvorte URL tak jednoduché ako je to len možné a čitateľné pre ľudí.
Pri hľadaní cez Google, nám tento vyhľadávač poskytne 4 prvotné informácie:
1.) Názov
2.) Popis
3.) Dátum
4.) Trvalý odkaz – permalink
Tieto 4 informácie pomôžu používateľovi viac – menej dosť rýchlo vyhodnotiť situáciu, aby sa dozvedel, či našiel to, čo hľadal.
To znamená, ak máme napríklad e-shop, na ktorom predávame kávu, naša URL môže vyzerať aj takto: http:// www.najlepšiakava.sk/?p=135/lepsiukavusinikdynepiluvidis/ alebo
http:// www.najlepsiakava.sk/najlepsia-kava-v-Bratislave/
Druhá možnosť je jednoznačne ľahšie čitateľná, lepšie štrukturovaná a lepšia z hľadiska SEO optimalizácie.
Dobrá rada nakoniec pre správny trvalý odkaz znie:
Neexistuje jedna ideálna šablóna na štruktúru správneho trvalého odkazu. Každá stránka je individuálna a v závislosti od jej témy, obsahu a celkového zamerania závisí aj na štruktúre trvalého odkazu. Zameriava sa vaša stránka na správy, novinky zo sveta marketingu? V trvalom odkaze takejto stránky by nemal určite chýbať dátum. Všeobecne trvalé odkazy, ktoré obsahujú informáciu o dátume odporúčam pre stránky, ktore majú veľa obsahu (10 a viac článkov týždenne) alebo keď je dátum veľmi dôležitý z pohľadu aktuálnosti.
Máte trvalé odkazy nastavené správne? Alebo ešte stále používate predvolené nastavenie? Napíšte nám nižšie do komentárov 🙂