7 spôsobov, ako psychológia ovplyvňuje tvoju web stránku

Psychológia je silný nástroj, ktorý môžeš využiť takmer kdekoľvek. Pri web dizajne sa na ňu však často zabúda. Poďme sa pozrieť, ako ju môžeš použiť vo svoj prospech a získaš nie len návštevníkov, ale aj nové objednávky.

Ľudský mozog je komplexný nástroj na vyhodnocovanie všetkého okolo nás. Neustále nám diktuje, ako sa máme správať, ako reagovať, čo je dobré a čo nie. Vždy, keď surfujeme po internete, náš mozog pracuje na plné obrátky. Prečo tento fakt neberieme do úvahy keď príde reč na web dizajn? Je veľmi užitočné pochopiť, ako naša myseľ pracuje a využiť to pri tvorbe web stránky. Je milión spôsobov, ktorými psychológia ovplyvňuje tvoju web stránku. Ukážme si pár tipov, ako využiť tieto hacky.

1. Psychológia porovnávania

Spomeň si na reklamy na prací prášok, kde si mama myslí, aké má jej syn biele tričko. Na to príde iná super mama so super práškom, super synom v super bielom tričku a ukáže jej kde je realita. Keď ľudia uvidia jednu vec, veľmi to ovplyvní, ako mozog vyhodnotí druhú. To neplatí len pre farby, ale aj pre obrázky, slová, čísla a mnoho ďalšieho. Využi to pri prezentovaní cien na tvojej web stránke. Ukáž ľuďom najskôr niečo veľké, a potom, keď uvidia tvoju cenu, budú si myslieť, že je fantastická.
Ako to použiť:  Ak máš produkt, ktorý chceš predať za 49€, ukáž ľuďom najskôr vyššie číslo, aby sa cena 49€ javila ako nízka. Toto číslo nemusí byť peňažná suma, môže to byť napríklad aj „už 5000 ľudí používa tento produkt“.porovnanie

2. Moc ľudských tvárí

Istá časť nášho mozgu je určená pre spracovávanie ľudských tvárí, ktoré vidíme. Nachádza sa v zrakovej kôrovej oblasti a pomáha nám pamätať si tváre a spracovávať ľudské emócie. Keď uvidíme ľudskú tvár, táto oblasť sa aktivuje, teší sa na príležitosť dekódovať emociálnu informáciu a vytvorí emočné spojenie. Je to ešte silnejšie, ak sa tvár pozerá priamo na nás.
Ako to použiť: Ako iste vieš, emócie predávajú. Využi každú šancu na vyvolanie emócií a pridaj na svoju stránku obrázky ľudí pozerajúcich sa do objektívu. Ak si návštevník stránky vytvorí emočné spojenie s obrázkom, je pravdepodobnejšie, že si vytvorí spojenie aj s tvojím produktom.

 žena

3. Referencie zákazníkov

Keď si kupuješ produkt v obchode, zvykneš si prečítať jeho popis a dôverovať mu? Myslím, že väčšinou nie. Radšej pohľadáš nejakú recenziu online alebo sa spýtaš známeho. Prečo je to tak? Popis na produkte je zrejme pravdivý, no napriek tomu viac dôverujeme ľuďom, ako sme my, než expertom a spoločnostiam.
Ako to použiť: Pridaj na svoju stránku k produktom alebo službám recenzie od bežných používateľov. Vyvolaj pocit skutočnosti a pridaj údaje, ako vek a bydlisko. Ak sa ti podarí pridať aj fotky, tak ako to máme na stránke so  školeniami, máš vyhraté.

4. Pocit straty

Každý na svete sa nevedome bojí straty. Či už je to strata blízkeho, peňazí, práce, mačky alebo svohjo iPhonu. Väčšinou si to neuvedomujeme, no ak sa nám naskytne príležitosť udržať si to, hneď po nej chmatneme. Psychológia nepustí. Takže ak sa snažíš predať nejaký produkt, vytvor pocit možnej straty a pravdepodobnosť kúpi sa zvýši.
Ako to použiť: Ak ponúkaš zľavu, urob ju limitovanú a napíš k nej „už len dva dni ostávajú do ukončenia zľavy“ alebo „limitované množstvo“. Takto to robia napríklad niektoré módne značky.

 psychologia straty macka

 

5. Dlhovanie láskavostí

Keď ľudom niečo dáš, začnú sami seba považovať za dlžníkov. Kvôli tomuto pocitu ti budú tiež niečo chcieť dať, aby svoj dlh vymazali. Využi to na svojej web stránke. Čo môžeš dať ľuďom? Informácie, e-book, produkt zadarmo, zľavu… A čo môžu dať oni tebe? Napríklad svoju lojalitu, prihlásenie sa do newslettra alebo sledovanie na Facebooku.
Ako to použiť: Napríklad keď ponúkaš produkt zadarmo, požiadaj ľudí, aby sa prihlásili do tvojho neslettera. Ty získaš nových odoberateľov a im „padne kameň zo srdca“.

6. Začlenenie do komunity

Vo všeobecnosti sú ľudia veľmi komunitne zameraný druh. Chceme niekde patriť a byť členmi nejakej skupiny. Takže hocičo, čo môžeš vytvoriť na svojej web stránke pre vyvolanie ducha komunity, je perfektným nástrojom na vtiahnutie ľudí dnu. Jedna z najjednoduchších ciest je prostredníctvom výberu tvojich slov. Namiesto slovies používaj viac podstatné mená a vytvoríš tak pocit skupinovej identity, do ktorej bude chcieť čítateľ patriť.
Ako to použiť: Ak chceš prilákať odberateľov do tvojho newslettra, použi namiesto slov „odoberať newsletter“ radšej „pridaj sa k odberateľom newslettra“. To vytvorí pocit, že už skupinu odoberateľov máš a čítatelia do nej budú chcieť patriť.

7. UI dizajn

Stalo sa ti niekedy, že si ťahal dvere, na ktorých bolo napísané tlačiť? Narazil si, cítil si sa trápne ale hlavne otrávene. Prečo nie je očividné, či máš dvere ťahať alebo tlačiť? Strana dverí, ktorú tlačíš by predsa nemala mať kľúčku a naopak. Aký význam má kľúčka na dverách na tlačenie? Rovnaký princíp platí pre web dizajn. Chceš dosiahnuť, aby bolo pre ľudí používanie tvojej stránky jednoduché a nechceš ich vytáčať kvôli nesprávnym prvkom.
Ako to použiť: Prvky na tvojej stránke musia byť konzistentné. Ak je jeden odkaz podčiarknutý, potom všetky odkazy musia byť podčiarknuté. Nechceš predsa, aby si návštevnici mysleli, že môžu kliknuť na nejaký odkaz a potom zistia, že nie je klikateľný. O tom sa viac dočítaš v článku UX a UI nie sú iba šifry.

Ktoré z týchto hackov používaš ty? Ak ti napadajú nejaké ďalšie, napíš nám ich do komentáru. 🙂

🤷‍♂️ Neviete si rady? Pozrite si služby, ktoré vieme zabezpečiť.
Pomohol vám tento článok? Podporte nás 🧡
WordPress Návod v PDF

7 Komentáre

  1. Clanok je napisany pekne, ale obsahovo su to vsetko len navody na oj*bovanie ostatnych zneuzivanim ich automatickych reakcii. Ak je produkt alebo sluzba naozaj dobra, nemusim vyvolavat emocie tvarou o dva dni mozno stratenej macicky, produkt a sluzba sa predaju same. Co sa tyka slova oj*bovat, premyslal som nad alternativou, ale ziadna by azda nevystihla to, co chcem vyjadrit tak elegantne. Pekny den

  2. Zase sú aj inteligentní a citliví ľudia, ktorí tieto ovplyvňovania hneď vycíta a z takej stránky alebo aj od takej firmy utekajú. Je to slizké a otravné, ale na menej inteligentnú alebo citlivú cieľovú skupinu to istotne funguje. Alebo ešte ináč: ak niekto takto oblbuje nás, je nám to odporné, ale keď to robíme iným, máme pocit šikovnosti – aspoň tí, čo sa pre biznis naučili potlačiť ľudskosť a svedomie.

    • Podľa mňa je reklama najmä o rôznych spôsoboch ovplyvňovania ľudí. Ak sa niekto nechce nechať ovplyvňovať, je dobré poznať tieto techniky. 🙂

VLOŽIŤ KOMENTÁR

Please enter your comment!
Please enter your name here