5 chýb v interpretácii informácií z Analytics, ktoré vedú do pekla

Asi väčšinu z vás neprekvapí, že Analytics sa stal jedným z veľmi často skloňovaných buzzwords vo svete digitálneho marketingu. Zbieranie dát a schopnosť vedieť ich správne spracovať, majú v biznise vysokú cenu. Veľa marketérov sa snaží naskočiť na tento rozbehnutý vlak a čo najviac z toho profitovať.
V tomto príspevku je zhrnutých 5 najnebezpečnejších mýtov o Google Analytics. Tieto mýty bývajú často dôvodom zlého nastavenia marketingovej stratégie. Preto je dôležité naučiť sa s dátami pracovať správne. Vyvarujte sa nasledujúcich chýb a naučte sa svoje kampane nastavovať naozaj efektívne.
Každá minca má dve strany a aj na údaje, ktoré vám Google Analytics poskytne sa treba pozrieť z viacerých uhlov. Pri ich vyhodnocovaní treba viac do úvahy viaceré faktory a nie sa len slepo pozerať na čísla.

Mýtus č.1: Každý “bounce” je zlý

Vo webovej analytike sa hovorí “bounce” tomu, keď používateľ príde na stránku, nevykoná na nej žiadnu aktivitu a ihneď z nej odchádza. Často spomínaný “bounce rate” je v tomto prípade percento návštevníkov, ktorí odišli vs. tých, ktorí na stránke strávili určitý čas a zároveň na nej boli aktívni. Bouce rate je najdôležitejšie KPI pre engagement. To v preklade znamená, že sa snažíte zistiť, ako sú návštevníci na vašej stránke spokojní. Súčasné vyjadrenia naznačujú, že každý bounce rate vyjadruje nespokojnosť návštevníka. Môžeme teda povedať, že stránky s vysokým bounce rate nereagujú dostatočne na požiadavky návštevníka, ktorý na stránku prišiel. Vo viacerých prípadoch síce tento predpoklad platí, no nie je to pravidlo. “Bounce” sa deje z viacerých dôvodov. Tie nemusia byť zásadne iba negatívne. Sú aj prípady, kedy návštevník na stránke v podstate ihneď nájde to, čo hľadal a stránku spokojne opúšťa. Do úvahy musíme vziať aj fakt, že internet je plný robotov, spamerov a uvedomiť si, že paranoja okolo bouce rate je len malichernosť. To, čo chcem povedať je, že bounce rate je len kúsok puzzle. Nedá sa na 100% tvrdiť, že je to negatívny jav a že vaši návštevníci sú nešťastní a nespokojní. Bounce je iba časť puzzle, ktorá má svoj zmysel až vtedy, ak viete, akú úlohu má stránka spĺňať. 

Snímka obrazovky 2015-10-25 o 9.44.21

Mýtus č.2: Dlhší čas strávený na stránke naznačuje lepší engagement

Priemerný čas strávený na stránke odráža to, ako sa na vašej stránke návštevníci cítili. Prinajlepšom je to len hrubý odhad, ale v tej horšej verzii je to len výstrel do tmy. Priemerný čas strávený na stránke je nepochybne dôležitým ukazovateľom. Avšak, treba sa nad ním hlbšie zamyslieť a záver si vyhodnotiť podľa seba.
Predstavte si, že polovica návštevníkov vašej stránky sú skutoční používatelia a na stránke strávia povedzme v priemere 4 minúty. Potom si predstavte, že druhá polovica sú roboti a spameri, ktorí na stránke strávia asi 1 minútu. Do úvahy vezmite priemer týchto dvoch skupín. Všetky čísla, ktoré takýmto spôsobom získame sú naozaj len približné a striktne sa ich držať by bol krok vedľa. Ďalšia vec, ktorú si treba uvedomiť je to, že priemer, ktorý nám v tomto prípade vyšiel, teda 2 minúty a 30 sekúnd vlastne nie je reálny. V skutočnosti je realita taká, že používateľ strávil na stránke dlhší čas ako je priemer alebo naopak, bol na nej len pár sekúnd.
Z používateľského hľadiska existujú dva prípady. Prvý, kedy je lepšie ak používateľ strávi na stránke dlhší čas a druhý, kedy je lepší presný opak. Napríklad, ak predávate počítače a vaša stránka ponúka podporu sťahovania softvéru, kratší čas strávený na vašej stránke naznačuje, že používateľ našiel okamžite to, čo hľadal.

Mýtus č.3: Čím viac videní stránky, tým lepšie

Viac videní stránky môžeme vo všeobecnosti charakterizovať ako pozitívnu štatistiku. Zvyčajne hovorí o vysokom záujme o obsah zo strany návštevníkov. Na druhej strane ale môže indikovať zlú navigačnú schému. Najčastejšie sa to stáva v prípadoch, keď má webstránka veľa ďalších podstánok. Návštevníci  sú na ňu navigovaní, no nenájdu tam to, čo hľadajú. Ak chcete získať lepší prehľad o tom, či sú vaše zobrazovania stránky v poriadku alebo nie, porovnajte videnia stránky s časom stráveným na stránke. V takomto prípade môže kratšia priemerná doba pobytu na stránke znamenať negatívne používateľské skúsenosti.

Snímka obrazovky 2015-10-25 o 10.00.28

Mýtus č.4: Unikátni používatelia

Často sa stretávam s rôznymi názormi ohľadom unikátnych používateľov. Určiť ich presné číslo je naozaj zložité. Vezmime si do úvahy, že ja ako používateľ využívam svoj počítač, ale okrem mňa doň majú prístup aj moji súrodenci, rodičia, starí rodičia a minule na ňom hľadala dovolenku moja teta. Ale vie toto aj cookie? Nie. Cookie si myslí, že je to stále ten istý používateľ. Obdobné to je v prípade, že ja ako používateľ môžem využívať viacero počítačov naraz. Z toho vyplýva, že je takmer nemožné povedať, koľko reálnych požívateľov má prístup na stránky a koľko z nich je unikátnych. Google Analytics teda aj v tomto prípade poskytuje naozaj len hrubý odhad a v žiadnom prípade nie presné čísla.

Mýtus č.5: Nešťastná Exit Page

Exit page je vo všeobecnosti definovaná ako stránka, kde návštevník nenašiel to, čo hľadal a tak išiel inde. Ešte predtým ako o nej začneme vyvodzovať konvenčné názory, vezmime do úvahy, že niektoré stránky sú jednoducho náchylnejšie na rýchly odchod ako iné. Túto tendenciu majú napríklad e-shopy. Návštevník si prezrel ponuku, nemá záujem a odchádza. V druhom prípade ho ponuka mohla zaujať, urobí transakciu a tak isto odchádza. Odchod zo stránky je síce rýchlejší, no zákazník odchádza spokojný. Naopak, niektoré stránky majú prirodzene nižší exit rate. Sú to často domovské stránky blogov, či stránky v miestach e-commerce. Príčinou vysokého exit rates môže byť aj obyčajná pomalá rýchlosť stránky.

Snímka obrazovky 2015-10-25 o 9.41.36

V biznise sa snažíme investovať do vecí, ktoré sa nám oplatia. Google Analytics nie je len o číslach. Je to o znalosti a neustálom zdokonaľovaní nášho obsahu, o tom, ako dokážete pochopiť vaše publikum. Správne vyhodnotenie čísel a pochopenie toho, ako zákazník rozmýšľa sú cesta k tomu, ako dať zákazníkovi to, čo očakáva.

Dúfam, že vám článok pomohol a spomenuté chyby už nikdy nezopakujete :)

The following two tabs change content below.

Patrícia Somorovská

Junior marketing a blogging at Webikon
Študentka marketingovej komunikácie sa okrem marketingu a copywritingu venuje aj maľovaniu a foteniu. Viac ako kino ju bavia galérie a cestovanie.

4 komentáre


  1. Pekný článok, nad niektorými bodmi ktoré opisujete som sa nikdy v takom zmysle nezamýšlal ale máte pravdu. A ľudia si často krát myslia že analytics ovládajú perfektne ale pritom treba stovky hodín učenia a testovania aby sa človek s nim naučil dobre pracovať.

    Odpovedať

Pridaj komentár