Ako vyzerá dobrý UX dizajn v praxi?

O UX a UI som prednedávnom písala v článku UX a UI nie sú iba šifry. Odhaľte, čo všetko sa za nimi skrýva. V článku ste sa dozvedeli, čo skratky UX a UI znamenajú a ako fungujú. Aplikovanie týchto základov do praxe však už môže byť zložitejšie. Dnes si UX a UI rozoberieme na konkrétnych príkladoch z praxe. Možno to znie na prvý pohľad zvláštne, ale o UX a UI sa môžeme veľa naučiť vďaka webom cestovných kancelárií či bookingov. Tie sú skvelými zdrojmi, vďaka ktorým si môžete svoje vedomosti z oblasti UX dizajnu viac rozšíriť.

Pri výbere vhodnej destinácie, hotela a celkového plánovania vašej cesty bude dôležité pozorovať, ako sa vám s webom pracuje. Je pre vás orientácia na takomto webe logická? Nie ste z nej nervózny a nemáte chuť web opustiť? Všetky tieto vaše reakcie sú charakteristickými znakmi účinnosti UX dizajnu.

V tomto článku sa dozviete 7 lekcií o vytvorení lepšej používateľskej skúsenosti alebo, ak chcete, lepšej “user experience”.

Najskôr si ale v krátkosti zopakujme, čo sme sa naučili z predchádzajúceho článku. V skratke, UI hovorí o tom, ako jednoducho sa na webstránke viete orientovať, ako rýchlo dokážete nájsť to, čo potrebujete a ako ste s celkovým fungovaním webstránky spokojný. UI je súbor rôznych vizuálnych prvkov ako je menu, ikony, tlačidlá …

Predstavte si, že polievka je obsah vašej stránky. UI je lyžica, ktorou polievku jete a UX predstavuje to, či vám jedlo chutilo alebo nie. Tak nejako to zjednodušene funguje.

UX zahŕňa všetko, čo má vplyv na používateľskú skúsenosť. Či už pozitívnu alebo negatívnu. Pozitívna UX je kľúčová pri rozhodovaní sa, či zákazník na vašej webstránke ostane alebo z nej odíde.

Pozrite sa na konkrétne príklady  dobrého UX a nebojte sa nimi inšpirovať.

1. Očarte zákazníka už na začiatku

Prvý dojem je veľmi dôležitý. Ak prvé kroky nového používateľa vedú na domovskú stránku (homepage), to, čo sa bude diať potom, má dva možné scenáre. Buď vaša homepage používateľa nezaujme a odíde, alebo vašej stránke venuje svoju ďalšiu pozornosť. Vy chcete nepochybne docieliť možnosť číslo 2. Ako? Je nutné ponúknuť používateľovi homepage s pútavým obsahom aj formou.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.15.05

Ako dobrý príklad uvediem stránku booking.com. Stránka presne vie, čo používateľ chce. Pozrite sa na to s väčším odstupom. Odpovedze si na základnú otázku. Čo chce zákazník na takejto stránke? Odpoveď je jasná. Chce si jednoducho a čo najrýchlejšie prezrieť možnosti, ktoré ponúkate. Na túto otázku poskytujú jasnú odpoveď žlté polia na ľavej strane. Obrázky na pravej strane sú zas perfektnou inšpiráciou. Dokonalé prepojenie dizajnu a funkcie. Dávam 8  UX bodov z 10.

2. Jasná a zrozumiteľná navigácia

Ak chcete, aby používatelia zotrvali na vašom webe dlhšie, vytvorte pre nich na stránke zrozumiteľné menu a intuitívnu navigáciu.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.18.36

Príkladom výbornej navigácie je sprievodca kultúrnym životom v mestách po celom svete, stránka TimeOut. Dôvod? Dokonale prehľadné menu, možnosti v ktorých sa nestratíte a maximálne intuitívna navigácia na stránke. Každý element na stránke stelesňuje čistý a veľmi dobre zvládnutý UX dizajn. Dostala ma TOP 20tka, prehľadné kategórie, zaujímavé a nie klišé tipy na návštevu … Jednoducho úplne iný level. Dávam 9 z 10 UX bodov.

3. Kvalitné obrázky

Nekvalitné fotky alebo fotky z fotobanky, ktoré ste už videli aspoň na 10tich ďalších weboch veľmi neodporúčam. Použite obrázky, ktoré vyvolajú v používateľoch emócie.  Páči sa mi spôsob, ako na to išiel TripAdvisor.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.22.43

Na svojej stránke uverejňujú napríklad  fotografie z reštaurácií, ktoré im pošlú sami zákazníci. Tieto fotografie sú naozaj zaujímavé, veľmi pekné a najmä jedinčené. Často sú lepšie ako profesionálne fotky fotené fotografom, ktorého si reštaurácia zaplatí. Tým však samozrejme nechcem tvrdiť to, že profesionálne fotografie sú o ničom. Na druhú stranu ale nemusí byť zlé vyskúšať aj niečo iné. TripAdvisor stavil na dobrú kartu. V tomto prípade dávam 7 UX bodov z 10.

4. Odkrytá identita komentujúcich 

Stop anonymným komentárom! Dovoľte používateľom vytvoriť si na vašej stránke vlastnú identitu. Pozrite sa, ako na to ide web spomenutý vyššie, TripAdvisor. Využíva silu osobných príbehov a skúseností používateľov, ktorí sa pod svoju recenziu podpíšu. Výhodou je, že je možné zobrazovať aj všetky komentáre alebo recenzie od jedného používateľa. Vy tak máte pocit, že spätná väzba je od skutočného človeka, nie od anonyma, alebo dokonca z nejakého nepravého vymysleného účtu. 7 UX bodov z 10.

5. Riaďte sa heslom KISS – keep it simple, stupid

Ak ste o metóde KISS ešte nepočuli, v preklade znamená, “zachovajte všetko jednoduché”. KISS hovorí o tom, že systém pracuje lepšie, ak ho zbytočne nekomplikujete.  Zamerajte sa preto najmä na relevantné informácie a riaďte sa heslom, menej je niekedy viac. Tento princíp perfektne odzrkadluje stránka Lonely Planet.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.25.01

Tie najpodstatnejšie témy máte priamo pred očami v podobe veľmi atraktívnych náhľadov. Náhľady naviac slúžia aj ako navigácia na stránke. Stránka je samozrejme responzívna, pričom náhľady vyzerajú na mobilnom zariadení  ako ikonky aplikácií. Super! Dávam 9 UX bodov z 10.

6. Skutočné príbehy

Skutočné príbehy zvyšujú možnosť, že používatelia sa s vašim webom viac stotožnia a budú mať pocit, že sú jeho súčasťou. Príbeh, ktorý sa skutočne stal je zaujímavejší ako nejaké vymyslené texty bez pointy. Používatelia nechcú čítať stále len dookola sa opakujúce klišé. Rozhodne popremýšľajte o uverejňovaní osobných príbehov, odporúčaní, rôznych blogových príspevkov priamo od vašich zákazníkov a používateľov.  Vaša stránka bude omnoho hodnotnejšia.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.27.26

Inšpirujte sa webom GoBackpacking.com. Okrem neho príbehy skutočných ľudí zdieľa aj už spomenutý TripAdvisor. Dávam 8 UX bodov z 10.

7. Súvisiace produkty

Okrem konkrétnej vybranej možnosti ukážte používateľovi aj ďalšie podobné možnosti. V prípade, ak si nie je tou prvou istý na 100%, ponúknite mu viacero alternatív. Inšpirujte sa webom HotelTravel.com, ktorý tieto alternatívy naviac rozdelil podľa štyroch kritérií. Podľa najlepšieho hodnotenia služieb, najlepšieho hodnotenia izieb, lokality a celkovej hodnoty. Za mňa 8 UX bodov z 10.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.29.08

Čo poviete na tieto UX tipy vy? O problematike UX a UI by sa dal napísať dlhý rad článkov. Je to veľmi zaujímavá a tiež náročná téma. Rozhodne sa nepovažujem za odborníka z UX a UI oblasti. Napriek tomu verím, že vás tieto praktické príklady inšpirovali a v problematike UX sa vyznáte opäť o kúsok viac. A ak aj nie, snáď ste si vybrali aspoň jedno z množtsva krásnych miest, ktoré spomenuté stránky ponúkajú 🙂

The following two tabs change content below.

Patrícia Somorovská

Junior marketing a blogging at Webikon
Študentka marketingovej komunikácie sa okrem marketingu a copywritingu venuje aj maľovaniu a foteniu. Viac ako kino ju bavia galérie a cestovanie.

Pridaj komentár